Legnagyobb erénye a színpadi varázslat.

A Walt Disney 1964-es klasszikusából készült musicalt 2004-ben mutatták be a West Enden, nyolc évvel később, egy világra szóló sikertörténetet követően a varázslatos nevelőnő Magyarországra is megérkezett a keleti széllel. Bár minőségi szempontból ez már egészen biztosan a nyugati szél, hiszen a Madách Színház előadása a majdnem egy évtizedes időbeli hátrányt technikai előnyre változtatta.
A színház tudatos, a professzionális nyugati zenés színjátszás ihlette repertoárépítésének jelentős állomása a Mary Poppins című musical. Színrevitele meggyőzően bizonyítja, hogy a Madách Színház valóban képes olyan produkció létrehozására, amely bemutatható lenne Cameron Mackinthosh producer és a Disney darabjának bármely korábbi játszóhelyén, beleértve a West Endet és a Broadway-t is. A számos színváltozással, trükkel, ezen belül reptetéssel és falon járással, animációval és nem mellesleg maximális pontosságot igénylő koreográfiákkal tűzdelt előadás nagyrészt hibátlanul van kivitelezve. Emellett elmondható róla az igaz közhely, amely szerint a technikai tökéletességet, vagy az arra törekvést a magyar színjátékhagyomány, a nem nagybetűs szórakoztatóipari, hanem klasszikus színházi gyökerek teszik élettelivé, szerethetővé. A pazar kiállítás ugyanakkor felkelti azt az igényt is, hogy a szereposztást is hasonló módon, a tökéletességet zászlóra kitűzve állítsák össze; erre a fentebb emlegetett országokban bevett módszer a válogatás, amelyet persze feltehetően a Madách Színház is kiírt a produkcióra. Annak oka, hogy mégis valamennyi bemutató főszerepeiben visszatérő arcokkal találkozik a közönség, nyilván abból is következik, hogy a sztár szerepeltetése Magyarországon még mindig az első számú garancia a teltházra, hiszen a műfajnak másmilyenek a hagyományai, mint annak hazájában, ahol például nemzetközibb, ezáltal jóval nagyobb a közönség, ráadásul egy zenés darabot évekre és kizárólagosan vállal fel annak színháza. Tehát valószínűleg vállalhatatlan kockázat lenne egy magyar zenés színház számára ismeretlen, vagy viszonylag ismeretlen, a közönség körében nem bejáratott tehetségek felléptetése a főszerepekben. Amit egyébként a Jézus Krisztus szupersztár esetében például vállalt annak és a jelenlegi produkciónak is rendezője, Szirtes Tamás – Tóth Attila, Száraz Tamás vagy Varga Lajos szerepeltetésével. Az ebbéli esetlegességek, kompromisszumos megoldások teszik a nagyszabású magyar musical-bemutatókat, a Madách Színházon kívül és belül egyaránt, afféle öszvérré, de persze mindenképpen szerethető öszvérré, a nyugati és a hazai hagyományok különös keverékévé.

A Mary Poppins általam látott szereposztásában a címszerepet, az „abszolút hibátlan” nevelőnőt alakító Mahó Andrea és a Bertit játszó Szente Vajk némileg igazolja a fentieket. Előbbi bájt, utóbbi egyéni ízű játékosságot visz a szerepbe, a koreográfiákban kiválóan helytállnak, de szemet, vagyis fület szúr, hogy Mahó Andrea, bár a magas regiszterekben is biztosan szól a hangja, a műfajtól idegen, a hang természetességének kárára szóló vibratóval énekel, Szente Vajk pedig bizonytalan a magas hangok kiéneklésénél, bár játékkal ezt kiválóan ellensúlyozza. Mindez természetesen nem jelenti azt, hogy alakításuk nem minőségi, illetve a Madách Színház egyéb produkcióiban ne lennének szereposztásbeli telitalálatok.

Jelenet az előadásbó / fotó: Madách Színház

A Mary Poppins mellékszerepei is remek és ki is aknázott lehetőségeket tartogatnak. A felnőtt élet vélt felelőssége alatt rogyadozó, majd végül önmagát felszabadító Mr. Banks szerepében Szerednyey Béla és a P. L. Travers művéhez, illetve a musicalváltozathoz képest árnyaltabb jellemzésű Mrs. Banksot alakító Ladinek Judit egyaránt remekel. Utóbbi figura hajdani színésznőként próbál családanyaként helytállni, erős asszonyként kilépni férje árnyékából, és ennek az útnak számos színe meg is mutatkozik az előadásban. A Madách Színház előadásának gyermekszereplői, a Banks család testvérpárját alakító Hajdu Virág és Pál Dániel Máté szintén kiválóan, finom eszközökkel, keresetlenül játszik. Kiemelendő Tihanyi Ákos koreográfiája, amely egy maratoni, sokszereplős szteppjelenetben csúcsosodik ki – ahogy a táncosok pontos, összehangolt teljesítménye is.
A Mary Poppins legnagyobb erénye azonban mégiscsak a színpadi varázslat, amelynek persze a már tárgyalt emberi tényező is része, ám hangsúlyos eleme a látvány és a díszlet, amelyet Rózsa István jegyez, valamint Rományi Nóra mesés jelmezei és az ízlésesen, a célnak megfelelően, hatásosan alkalmazott vetített animáció, amely Vízvárdi András munkája. A videónak köszönhetően kelnek életre a filmből is jól ismert festmények, a londoni park, a csillagos ég, vagy repül el Mary Poppins. Ezt egyébként a fináléban a nézőtér felett is megteszi: a színpadon teremtett csillagos égből az emelet irányába távozik. És ahogy a parkban életet lehelnek egy komplett szoborcsoportba, és táncra kelnek a gyermekszoba játékfigurái és a merevnek hitt Néleusz, vagy a trükkökön túl egyszerűen sárkányt ereget a parkőr és a banktisztviselő – a felnőtt néző is gyermeki szemmel pislog. Emellett az énekteljesítmény valóban csupán másodlagos kérdéssé válik.

Mary Poppins
Készült P. L. Travers történetei és Walt Disney filmje alapján. Az eredeti zenét szerezte, és a dalszövegeket írta: Richard M. Sherman és Robert B. Sherman.
Szövegkönyv: Julian Fellowes. Az új dalokat és zenét szerezte, és az új dalszövegeket írta: George Stiles és Anthony Drewe. Társalkotó: Cameron Mackintosh. Eredeti producerek: Cameron Mackintosh és a Disney részéről Thomas Schumacher.
Díszlet: Rózsa István. Jelmez: Rományi Nóra. Koreográfus: Tihanyi Ákos.
Animáció: Vízvárdi András. Trük: Szemerey László. Korrepetitor: Axmann Péter, Erős Csaba, Szegeczky Ágnes. Szcenikus: Szűcsborus János. Világítástervező: Kiss Zsolt. Reptetés: AirWalking Kft / Mihály Gábor. Koreográfusasszisztens: Molnár Ferenc. Kórusbetanító: Lovas Gabriella. A rendező munkatársa: Kutschera Éva, Pócsik Henrietta. Játékmester: Bencze Ilona. Zenei vezető, karmester: Kocsák Tibor. Rendező: Szirtes Tamás.
Szereplők: Mahó Andrea, Szente Vajk, Szerednyey Béla, Ladinek Judit, Hajdu Virág, Pál Dániel Máté, Pándy Piroska, Koltai János, Várady Viktória, Hűvösvölgyi Ildikó, Dobos Judit, Barabás Kiss Zoltán, Sánta László, Serbán Attila, Laklóth Aladár, Wégner Judit, Szumelidisz Krisztina, Ködmen Krisztián, Vaszilenko Eugenia, valamint a Madách Színház zenekara, tánckara és kórusa.

Madách Színház, 2012. szeptember 22.

Facebook Comments