Vezető témánk: SZÍNHÁZ ÉS FIZETÉSEK: MENNYI AZ ANNYI? Kutatást végeztünk és ennek nyomán körképet közlünk a színészek és táncosok díjazásáról – vidéki és budapesti kőszínházak, balett- és néptánctársulatok, független színházak és tánctársulatok, szabadúszók (Nagy Klára), kerekasztal-beszélgetést folytattunk szabadúszó művészekkel a piszkos anyagiakról (Zsigó Anna), továbbá a romániai színészszerződések nyomán újólag fellángolt vitába is betekintünk (Iulia Popovici). ► PINTÉR BÉLA ÉS TÁRSULATA. Szintén egy saját kutatás – a PBEST közönségösszetétele és színháznézési szokásai (Nagy Klára). Jászay Tamás tanulmánya azokról a Pintér Béla-darabokról, amelyeket nem a szerző rendez. Fritz Gergely írása a múltfeldolgozás címkéjéről. ► BRAZÍLIA / VÁLTÓINTERJÚ. Ritkán közlünk írást Brazília kortárs színházművészetéről, most azonban egyszerre kettőt is. Erdődi Katalin találkozásait kortárs színházi alkotókkal, és egy váltóinterjút – új műfaj! –, melyben brazil és magyar művészek cserélnek eszmét a kisebbségi pozícióból való alkotás stratégiáiról. TÁNC, ZENE, TÁNCZENE: Megyeri Léna cikke a zeneszerzők és koreográfusok jó száz évvel ezelőtti és mai alkotói viszonyáról – mikrofonvégen Maarten Van Cauwenberghe (Voetvolk) és Ori Lichtik (L-E-V) zeneszerzők. Szász Emese kerekasztal-beszélgetése Gryllus Ábrissal, Kertész Endrével, Philipp Györggyel és Porteleki Áronnal a táncszínpadra komponálás jelenbeli kihívásairól. SZÍNHÁZ ÉS SZOCIALIZMUS: Plainer Zsuzsa írása a nagyváradi színházat érintő cenzúrakutatásról. Lénárt András recenziója a Rákosi-korszak szórakoztatóiparát és a szocialista revük világát feldolgozó könyvről, a Vörös csillagokról. ZENÉS SZÍNHÁZ: Primadonnák tegnap és ma címmel folytatódik László Ferenc színháztörténeti sorozata az operettkarakterekről.  

TARTALOMJEGYZÉK

Színház és fizetések: mennyi az annyi?

Nagy Klára: Védettség vs. sebezhetőség
Körkép a színészek és táncosok díjazásáról
Egy luxus hátulütői
Kerekasztal-beszélgetés a piszkos anyagiakról. Kárpáti Pál, Rainer-Micsinyei Nóra, Simkó Katalin, Szabó Zoltán színészeket, valamint Bot Ádám táncművészt Zsigó Anna kérdezte
Iulia Popovici: Életfogytiglan. Vagy?
Színészszerződések Romániában

Pintér Béla és Társulata

Nagy Klára: Értelmiségi és jól szituált
Kutatás a Pintér Béla és Társulata közönségéről
Jászay Tamás: Családban marad
Pintér Béla-darabok, ha mások rendezik őket
Fritz Gergely: Pintér Béla és a múltfeldolgozás címkéje
Színház az identitás- és az emlékezetpolitika kontextusában

Brazília / Váltóinterjú

Erdődi Katalin: Vigyázat, művészet!
Függetlenek Brazíliában
Hazádnak önkéntelenül…?
Kisebbségi pozíció és alkotói stratégiák Brazíliában és Magyarországon

Tánc, zene, tánczene

Megyeri Léna: Sosem akarom felülmúlni a táncot
Kisportré Maarten Van Cauwenberghe (Voetvolk) és Ori Lichtik (L-E-V) zeneszerzőkről
Testélmények mentén zenét írni
Gryllus Ábrissal, Kertész Endrével, Philipp Györggyel és Porteleki Áronnal Szász Emese beszélgetett

Színház és szocializmus

Plainer Zsuzsa: Metaforák szorításában
A cenzúrakutatásról a nagyváradi színház ellenőrzése kapcsán
Lénárt András: Szorgos Pierrot színre lép (és beint)
Molnár Dániel: Vörös csillagok. A Rákosi-korszak szórakoztatóipara és a szocialista revűk című könyvéről

Zenés színház

László Ferenc: Nagy nők
Operettkarakterek 2.: Primadonnák tegnap és ma

E számunk szerzői

 

Facebook Comments