Bálint Orsolya: Késleltetett jutalmak

2 in 1 kritika: WArd/waRD: The Black Piece és iCoDaCo: it will come later

A The Black Piece-hez hasonlóan nem (egy)személyes történet az iCoDaCo it will come later című darabja sem. Még abban is találhatunk párhuzamot, hogy a darab által feltett kérdésekre nem az előadás ideje alatt, hanem jóval később kaphatunk válaszokat, talán az utólagos önreflexió által.

Artner Szilvia Sisso: Nacionalizmus horror

Sacra Hungarica - Stúdió K

Urbán András, a szabadkai Kosztolányi Dezső Színház alapító igazgatója, egykori vajdasági avantgardista, mára a posztjugoszláv színház „fenegyereke”, első budapesti rendezését a Stúdió K-ban követte el Sacra Hungarica címen. A bevállalós független társulatot eredményesen trenírozta a sajátos poszt-dramatikus, konfrontatív és kinyilatkoztató színházi módszereire. Rendesen nyakon vágja a nézőt az alig több, mint egy órás, politikailag inkorrekt előadás,…

Ölbei Lívia: Így kell szülni, úgy kell szülni

Gátak és gátlások – szombathelyi Weöres Sándor Színház

A kezdeményezés üdvözlendő: a szombathelyi Weöres Sándor Színház első, közösségi színházi előadását Czukor Balázs rendezte Gátak és gátlások címmel. A szülésről van szó – civil szereplők bevonásával, személyes történeteikre alapozva.

Puskás Panni: Terápiás dinoperett

Szabó Veronika: Dino Coming Out – MU Színház

Az előadás körülírására a legpontosabb kifejezés, ami eszembe jut, a zavarba ejtő. Nincs ezzel probléma, hiszen az alkotó láthatóan éppen erre törekedett.

Érzéstelenítés nélkül éreztünk minden egyenlőtlenséget

A Halász Péter-díjas 99,6% alkotóival Kovács Bálint beszélgetett

A kilenc, más és más hátterű, román és romániai magyar alkotó által létrehozott, a két népcsoport együttéléséről szóló, 99,6% című előadás nyerte el az első Halász Péter díjat, amelyet a megszokott formákkal meg nem elégedő, a színház határait kereső előadások díjazására hozott létre a Színház folyóirat és a Trafó. Az előadás román, magyar és angol…

Albert Dorottya: Ketten a testről

2 in 1 kritika: Stern Lili: Loop Pool és Batarita: Lüktetésed

Stern munkája a betegségnél egy jóval átfogóbb testtapasztalásra invitálja nézőit, teret hagyva mindenki személyes, egyéni felvetéseinek, míg Batarita a fülledt erotika helyett a női szerepeket és a magányt vizsgálja, bár mintha már a kérdésfelvetésnél elvérzett volna.

Peer Krisztián: A nyúl mögött, a tankönyvön túl

„...Függök ezen a zord élet-párkányon” – Bogdán Zsolt Ady-estje

Mit tegyünk, ha a klasszikusnak az arcéle is klasszikus? Szabaduljunk meg a tisztelettől. Ez most ennek az előadásnak nem sikerült. (…) Főleg nyugatos versfordítások kapcsán kapja el az embert gyakorta a sejtés: az eredeti nyersebb.

Megtanultam nem tervezni, rugalmasnak lenni

Für Anikóval Szentgyörgyi Rita beszélgetett

Maximalizmus, tehetség, jó adag önirónia és pantha rhei – csak a változás állandó – hozzáállás jellemzi az Örkény Színház alapítótagját. Már a Madách színházas korszakában, ami a főiskola elvégzésétől 2001-ig tartott, megmutatkozott a sokoldalúsága. Az Örkényben játszott szerepei is változatos skálán mozognak a Finito falusi feleségétől A mesél a bécsi erdő trafikosnőjén át A hattyú Mária Dominika hercegnőjéig. Für Anikó idén…

Halász Péter-díj, először

Nyilvánosak a laudációk

Május 14-én a Trafóban adják át a Halász Péter-díjat – párhuzamosan a legjobb kortárs táncelőadásnak járó Lábán-díjjal. A jelölt produkciók laudációi már most olvashatók.

Puskás Panni: Ha Alföldi Róbert a médium

Nassim Soleimanpour: Fehér nyuszi, vörös nyuszi –  Átrium

Adott egy kedves cím, egy vidámnak induló alaphelyzet, egy kicsit megszeppent színész, nézők, akik a színpadra lépve fontos vagy kevésbé fontos szerepet töltenek be az előadásban, rengeteg, egyszerű metafora és egy iráni szerző, aki a szövegén keresztül átveszi az uralmat a színész fölött és fölöttünk.

Megjelent a májusi számunk!

Kapható az újságárusoknál

Vezértémák: FÜGGŐSÉGEK – RADIKÁLIS SZÍNHÁZ – NŐI ALKOTÓK – TÁNCREKONSTRUKCIÓK. “Próbáljuk meg körbejárni, miért lehetnek vagy vannak a színészek a függőségeknek fokozottan kitéve. Én tanítok a Színművészeti Egyetemen, ami gyűjtőpontja azoknak a fiataloknak, akik szép reményekkel készülnek olyan pályára, ami nagyon könnyen végződhet színházi büfékben töltött harminc évben” – Novák Eszter, aki idén ismét osztály…

A Színház.NET-en a februári szám!

Megfigyelés. Operettszínház. Nagyvárad. Tánc és beavatás

  Ez a szám több szempontból rendkívüli. Fókuszában az állambiztonság – megfigyelés áll. Kritika Kelemen Kristóf Megfigyelőkc. előadásából (ebből van a címlapfotó is). Ami rendkívüli: Molnár Gál Péter Coming outcímű kéziratban lévő könyvéből hozunk 2 fejezetet és interjút a hagyatékáról. Folyóiratunk szerkesztőit, Nánay Istvánt és Csáki Juditot romániai útjuk során a román állambiztonság (Securitate) figyelte…