Török Ákos: A tücsök télen

Szabadúszó táncosok pandémia idején, 1. rész

La Fontaine állatsorsokba burkolt üzenetét a henye tücsökről és a szorgos hangyáról sziklaszilárd útravalóként kapjuk moralitás nevű tarisznyánkba[1]. Kisgyermekkoromban még tiszta volt a képlet, hogy mire utal a tücsök és mire a hangya szimbolikája, egyszerűen azért, mert szerelmes voltam az óvónénibe és féltem a tücsköktől, később azonban kezdett gyanússá válni a dolog.

Érted, értem – Tompa Andrea színházi beszélgetései 7.

Társadalmilag felelős?

2021. február 5-én a Színház folyóirat Facebook-oldalán került sor Tompa Andrea Érted, értem színházi beszélgetéssorozatának hetedik adására, melyben a kortárs színház társadalmi felelősségvállaláshoz való viszonyáról volt szó. A beszélgetés videófelvételét most a honlapunkon is megosztjuk olvasóinkkal.

Új e-dráma: Péterfy-Novák Éva–Szentesi Éva: A rózsaszín ruha

Dobák Lívia és Sipos Vera előszavával

Arról beszél, hogy egyszerre rettenetesek a férfiak, és vagyunk rettenetesek mi, nők. Hogy milyen egyediek ezek a történetek, és milyen tipikusak. Mennyire szívszorító az egész, és olykor mennyire nevetséges.

„Nézőként akkor tudod igazán érezni a tétet, ha a tested is reagál”

Beszélgetés Bakk Ágnes Karolinával

Bakk Ágnes Karolina a MOME Innovációs Központjának kutatója, az interaktív digitális eszközök történetmesélési gyakorlataival foglalkozó Zip-Scene Konferencia alapítója. Egyik fő kutatási területe az immerzív színház és a virtuális valóság(ok) kapcsolata. Gócza Anita interjúja.

Bogya Tímea Éva: Részvételiség online 3.

A Káva Színház két előadása: Tisztás és Fényeskedjék neki

Az online tér sajátos, az élőtől eltérő kommunikációs formája kihívásként nehezedik a Kávásokra is. De pont ez a másfajta jelenlét teszi lehetővé, hogy az online részvételi előadások, a Káva online-ra adaptált előadásai a legszínházszerűbb és potenciális műfajteremtő kísérletek legyenek.

Szoboszlai Annamária: Mikor a néző nincs ott, hanem otthon

2 in 1 kritika: a Badora Társulat és CentriFUGA feat. Szűcs Dóra Ida online bemutatói

A kényszerhelyzet szülte megoldások gyors fejlődésen esnek át. Az online premierek, fesztiválok a körülményekhez képest gyakran egészen jó minőségben kerülnek a néző elé. Manapság, úgy tűnik, ez jelenti a legnagyobb kihívást: az online adás, illetve a videófelvétel minősége. A Badora Társulat Footmarks című estje, valamint a CentriFUGA Kortárs Zenei Műhely és Szűcs Dóra Ida táncos…

Csáki Judit: Jól öregszik

Dés László – Geszti Péter – Békés Pál: A dzsungel könyve

Tízezer jegy fogyott el a 25. születésnapját ünneplő előadásra, A dzsungel könyvére a Pesti Színházban. Körülbelül ezerháromszázszor játszották – eddig. Színházi mércével mérve impozáns számok ezek: tíz teltház a Vígben (az előadás a Pestiben megy), ami pedig az utóbbi számot illeti: az ötvenedik előadást már ünnepelni szokták…

Pressburger Csaba: Transz-monológok

Csehov – Góli: A három nővér – Kosztolányi Dezső Színház, Szabadka

Három férfiszínész Csehov Három nővérének címszerepében – a Haumann–Márkus–Körmendi-trojka négy évtizeddel ezelőtt már lelőtte ezt a poént. A Kosztolányi Dezső Színház színészei, a Mészáros–Kucsov–Búbos-trió azonban nem öltözött női ruhába, nem torzította nőiesre a hangját, nem használt parodisztikus stíluselemeket. A klasszikus paródia-értelmezésre maga a végtelenül minimalista színpadkép sem csábít, a nyugtalanító zenés felütés (Erős Ervin és…

Berecz Zsuzsa: Lélegzés az egyetemen

Bojana Kunst "Lélegzés, tanulás és reciprocitás a nemzetközi művészeti oktatásban" című előadásáról

Milyen tartós hatásai lesznek ennek az új rendellenes rendnek arra, ahogy élünk és dolgozunk – ezen belül is különösen az előadóművészet területén? Hogyan alakulnak át az intézményeink? Milyen etikai, biopolitikai vagy esztétikai kérdések kerülnek felszínre, ha a lélegzés egyéni és kollektív folyamatára gondolunk?

Tompa Andrea: Volt idők

Tünet Együttes: A tünetegyüttes - filmváltozat és Réti Anna: Majdhaleszidőm - filmváltozat

Mindkét darabot láthattam élőben (mindkettőt két éve), bizonyos pillanatokat őrzök az élő színházból. A film azonban olyasmit is tud, amit a színház nem: egészen közelivé válni. (…)  Hozzám beszélnek, és csak nekem.

Megjelent a januári számunk!

Kapható az újságárusoknál

► Vezető témánk: TRIANON. „Nem volt még olyan magyar kurzus, amelyik a teljes igazságot vállalni tudta volna Trianon-ügyben, pedig a történészek mindent kiderítettek már, el kell csak olvasni. Ha valaki elolvassa, rájön, hogy ezt nem lehet visszacsinálni. Nincs titok. Ez viszont fáj, mert ilyen az emlékezés.” Vida Gábor esszéje Trianon drámájáról egy meg nem valósult…

A Színház.NET-en az októberi szám!

Színház és fizetések. Pintér Béla és Társulata. Brazília / Váltóinterjú. Tánczene. Színház és szocializmus

    Vezető témánk: SZÍNHÁZ ÉS FIZETÉSEK: MENNYI AZ ANNYI? Kutatást végeztünk és ennek nyomán körképet közlünk a színészek és táncosok díjazásáról – vidéki és budapesti kőszínházak, balett- és néptánctársulatok, független színházak és tánctársulatok, szabadúszók (Nagy Klára), kerekasztal-beszélgetést folytattunk szabadúszó művészekkel a piszkos anyagiakról (Zsigó Anna), továbbá a romániai színészszerződések nyomán újólag fellángolt vitába is…