Németh Fruzsina Lilla: Merjünk csengetni

Bodor Panna: A hisztérika – MU Színház

A pszichológusokat javarészt ignoráló, a mentális betegeket és a kezelési formákat elutasító vagy nehezen elfogadó társadalomban született egy olyan színházi előadás, amely nem a beteggel, hanem a betegséggel foglalkozik.

Tompa Andrea: Felkészülni

Rimini Protokoll: Hagyaték –Trafó

A személyes mulandóságomon való elmélkedés és szorongás sűrűbbé válik idén, mint bármikor létem során. Itt, ebben a szűknek érzett térben egyszerre fojtogató és felszabadító ez a nyolc séta a mulandóság rettentő erdejében: ki-be járás élet és halál között.

Urbán Balázs: A családban marad

David Eldridge: Születésnap; Beaumarchais: Figaro házassága – Budaörsi Latinovits Színház

Családi dráma, abúzus, amely végül nem kerül a szélesebb nyilvánosság elé, elfojtott és kirobbanó indulatok – a fentiek mind előfordulnak a Latinovits Színház két friss bemutatójában. Annak, hogy mégsem szeretnék ebből látványos koncepciót kreálni, nemcsak az az oka, hogy az alapművek eltérő hangnemben, stílusban és szándékkal foglalkoznak a kérdéssel, hanem az is, hogy a két…

Menekülök a színházba                                                                          

Martin Mártával Szentgyörgyi Rita beszélgetett

Életigazságokat, sorsokat közvetít lakonikus nyugalommal, kortalan bölcsességgel. Játszott királynőt és cselédet, tragikát és komikát, ismeri a fényben „sütkérezést” és a  karakterszínészet csínját-bínját. Majdnem ötven éve van a pályán, abból közel huszonöt éve a Radnóti társulatában. Előtte Szeged, Miskolc, Győr, József Attila Színház, szabadúszás útvonalon folytatta a színészmesterséget. Legújabb szakmai kihívása a Radnóti új játszóhelyén, a…

Fuchs Lívia: Fel/le, kint/bent, szét/össze

Artus Társulat: MINDEN (is)

Goda alkotói magatartása és munkamódszere – az állandó kísérletezés, a közös alkotás, a médiumok keverése és a helyteremtés a meglévő színházi és tánctér perifériáján – óhatatlanul megerősítette a játszók és nézők újfajta kapcsolatát is.

Bogya Tímea Éva: Miért táncol valaki egy kirakat mögött?

Vass Imre: rész_munka_idő – PLACCC Fesztivál

Nagy kérdése a kortárs színikritika írásnak, hogy egyáltalán szükség van-e rá. Ha a válasz igen, akkor a következő kérdés, hogy milyenre. Milyennek kéne lennie annak a kritikának, amely hatással van a nézőkre, ami, hogy úgy mondjam, érdekes? A kortárs tánc és performanszok esetében még nehezebb a helyzet: az egész ott kezdődik, hogy mit is írjunk le.

Gergics Enikő: A valóság kitalálása

A nagy kapituláció – Trafó

Pilinszky a Beszélgetések Sheryl Suttonnal című párbeszédes, drámaformájú esszéregényében Sheryl Sutton szájába adja azt a mondatot, hogy a művészet nem a valóság, nem is utánzás, hanem a valóság kitalálása. Kárpáti Péter, úgy tűnik, ezt kísérli meg A nagy kapitulációban.

Érted, értem – Tompa Andrea színházi beszélgetései 4.

Miről (ne) meséljünk a gyerekeknek a színházban?

2020. október 21-én a Színház folyóirat Facebook-oldalán került sor Tompa Andrea Érted, értem színházi beszélgetéssorozatának negyedik adására, mely a következő témával foglalkozott: Miről ne meséljünk a gyerekeknek a színházban? A beszélgetés videófelvételét most a honlapunkon is megosztjuk olvasóinkkal.

Új e-dráma: Elise Wilk: Eltűntek

Az eltűnt nyelv – a fordító, Albert Mária előszója

Az erdélyi szászok közelmúltjával foglalkozó, egyszerre költői és epikus szöveg rendhagyó módon drámai: a szerkezet, szereplők, időkezelés, nyelvhasználat mind kihívást jelentenek a színrevitel során, de a dráma katartikus hatása vitathatatlan.

Csete Borbála: Az égbolt zár

Egy utolsó este a bécsi Burgtheaterben

A bécsi Burgtheater kijárási tilalom előtti  utolsó előadása a várt este 10 óra helyett hajnalig tartott: a színház közönsége és munkatársai blokád alatt vártak, amíg a környéket a rendőrök biztonságosnak nyilvánították hajnali fél kettőkor a távozáshoz. Mihez kezd egymással a színész és a néző, ha vége a színpadi játéknak?

Megjelent a novemberi számunk!

Kapható az újságárusoknál

► Vezető témánk: KETTŐS BESZÉD MA? „A színházi képes beszéd mindig akkor alakul ki, amikor a társadalomban nem lehet nyíltan kommunikálni.” Nánay István tanulmánya a rendszerváltás előtti magyar színház kettős beszédéről. Gabnai Katalin és Herczog Noémi négykezese a klasszikus dráma- és regényirodalomból kiinduló mai diktátorábrázolásokról. Jászay Tamás írása a disztópiák szezonjáról. ► A KRITIKÁRÓL. Dömötör…

A Színház.NET-en a szeptemberi szám!

Színház és egyetem. Online, streamelt és zenés színház.

  ► ÜZEN A SZERKESZTŐSÉG. Tompa Andrea, Boros Kinga, Herczog Noémi, Králl Csaba és Rádai Andrea a szerkesztőség átalakulásáról. (Írásunk szeptember 3-tól a szinhaz.net-en is olvasható!) ► Vezető témánk: SZÍNHÁZ ÉS EGYETEM. Ellenállás-szótár: összeállításunkban európai művészeti egyetemek, művészek és intézmények tiltakozó akcióinak, illetve felsőoktatási intézmények einstandolásának nemzetközi példáiból merítünk. Kovács Bálint idővonala 2011. júniusától mostanáig…