Szilvay Máté: Az ellenállás művészete

Beszámoló a január 19-i #freeSZFE kerekasztalról

A Színház- és Filmművészeti Egyetem ügyéről szervezett angol nyelvű, online beszélgetést január 19-én a Berliner Ensemble és a Freie Ungarische Botschaft. Mit jelent az egyetemfoglalás és a hallgatói mozgalom egy szélesebb európai kontextusban, és milyen lehetőségei vannak a nemzetközi közösségnek az SZFE-s diákok támogatására?

Érted, értem – Tompa Andrea színházi beszélgetései 6.

Az ünnep drámája

2020. december 18-án a Színház folyóirat Facebook-oldalán került sor Tompa Andrea Érted, értem színházi beszélgetéssorozatának hatodik adására, melyben ünnep és színház kapcsolatáról volt szó. A beszélgetés videófelvételét most a honlapunkon is megosztjuk olvasóinkkal.

Bogya Tímea Éva: Részvételiség online 2.

Színház–Dráma–Nevelés

…az online térben megvalósuló színházi kísérletek között sok a részvételi előadás. Feltehetően azért is, mert a Zoomhoz hasonló médiumokban eleve adott a részvételiség, hiszen pont a kommunikáció, az aktív együttes időbeli jelenlét a céljuk.

Darvay Botond: Rés a felejtésben

Oliver Zahn: Óda a felejtéshez

Az orosz népdalra (a Valahol a Volga mentén dallamára) költött német szöveg kapcsán azt a szakadékot demonstrálja az (…) előadás, mely a dalban tárolt emlékek és a Zahn emlékezethiánya között alakult ki. A rés a felejtés kitágított momentuma, melybe egy digitális, archív hangfelvétel ékelődik be.

Kovács Bea: Poszthumán posztszínház, de tényleg

Mihaela-ügy – SZFE, Manna Produkció

Teljes az őrület, csak kapkodom a fejem, egyik szobából a másikba megyek, olvasom a kommenteket, próbálom összerakni a sztorit: az immár szibériai csodamacskává avanzsálódott Mihaelát mindenféle lehetetlen helyzetben kapják rajta, nehéz eldönteni, hogy mi igaz, és mi hírtévé.

Molnár Zsófia: Csakazértis

Grotesque Gymnastics: A kudarc anatómiája – Trafó, e-Néző #01

November végén a Trafó is belépett az online térbe: a hétköznapokra egész e-programstruktúrát dolgozott ki, amely nagyrészt lefedi a ház profilját, és kint és bent egyaránt enyhíti a hiánytüneteket.

„A bábszínházat gyerekműfajnak tartják és emiatt zárójelbe van téve”

Spiegl Annával Gócza Anita beszélgetett

Spiegl Anna bábszínészként végzett 2013-ban az SZFE-n, azóta a Budapest Bábszínház tagja. Közben azért kirándult a „független bábszínház” világába a HUPS! Crew-val, és prózai szerepeket is játszik.

Kelemen Roland: Közös(ségi) titok

Szkéné Színház, Rakpart3 – Köztünk marad

„(Haza)megyek előadást nézni.” – mondom az egyik órám után, majd otthon, melegítőben, kávéval és nasival bekészülök a Zoom elé, hogy megnézzem a Szkéné Színház ifjúsági és közösségi programja, a Rakpart3 online közösségi játékát. Nem érzek kezdés előtt különös izgalmat, olyat, amilyet egy „klasszikus” színházi előadás előtt szoktam, végülis mi történhet velem? Legfeljebb elmegy valamelyikünk internete,…

Falbontás

Kerekasztal-beszélgetés a Kiváló dolgozók és a Szívhangok alkotóival és szereplőivel

Idén ősszel az Örkény Színház nagyszínpadán gondoskodó szakmában dolgozó emberek álltak a társulat színészei mellett. Ebből az apropóból kezdeményeztük az alábbi beszélgetést, amelynek fő kérdése: mi történik egy adott színházi irányzattal a struktúra különböző szegmenseiben?

Gabnai Katalin: Momentánék oázisa

Impro Ninja Warrior – A Momentán Társulat online játéka

… talán még azokban a nézőkben is oldódott az aggodalmas „megküzdési” görcs, akik el is feledték már a játékok örömét. Meglehet, ez is a Momentán akciók rejtett tantervének része.

Megjelent a januári számunk!

Kapható az újságárusoknál

► Vezető témánk: TRIANON. „Nem volt még olyan magyar kurzus, amelyik a teljes igazságot vállalni tudta volna Trianon-ügyben, pedig a történészek mindent kiderítettek már, el kell csak olvasni. Ha valaki elolvassa, rájön, hogy ezt nem lehet visszacsinálni. Nincs titok. Ez viszont fáj, mert ilyen az emlékezés.” Vida Gábor esszéje Trianon drámájáról egy meg nem valósult…

A Színház.NET-en az októberi szám!

Színház és fizetések. Pintér Béla és Társulata. Brazília / Váltóinterjú. Tánczene. Színház és szocializmus

    Vezető témánk: SZÍNHÁZ ÉS FIZETÉSEK: MENNYI AZ ANNYI? Kutatást végeztünk és ennek nyomán körképet közlünk a színészek és táncosok díjazásáról – vidéki és budapesti kőszínházak, balett- és néptánctársulatok, független színházak és tánctársulatok, szabadúszók (Nagy Klára), kerekasztal-beszélgetést folytattunk szabadúszó művészekkel a piszkos anyagiakról (Zsigó Anna), továbbá a romániai színészszerződések nyomán újólag fellángolt vitába is…