Gabnai Katalin: Telefon Oresztésznek

Racine: Andromakhé – Örkény István Színház, Stúdió

…Ari-Nagy Barbara dramaturgot és Závada Pétert is dicséri, hogy minden beleírás és átszerkesztés ellenére megmaradt az eredeti francia dráma „lépcsőzetes feszültsége”, a rendezés és a színészi játék pedig az előadásba építette bele az ember végtelen kínját és ijesztő esendőségét.

Kollár Zsuzsanna: A szegény kiscsászár panaszai

Nero – Stúdió K

A Stúdió K-ban Nero nem zsarnok, hanem lelki nyavalyáktól szenvedő emberi lény.

Török Ákos: Alapállás

Győri Balett: Körforgás-est

Úgy tűnik, a változás igényének felismerését legfeljebb apró lépések követhetik Győrben. Az Összetartozás is egy ilyen, noha nem a legjobb irányba tett lépés. Az Elválás pedig egyfajta alap, amiből ki lehet indulni. Igaz, a Győri Balett esetében sosem az alapokkal volt probléma.

Hangosító 23. – Digitalizáció a gyerekszínházban – podcast

Borbély Dóra pszichológussal, Ivanyos Ambrus dramaturggal és videójáték-íróval és Végvári Viktória színházpedagógussal Gócza Anita beszélgetett

A 23. Hangosítóban a digitális világ és a gyerekszínházi alkotók lehetséges kapcsolódási pontjairól és a digitális technikát használó előadások hiányának okairól is beszélgetnek a vendégek: Borbély Dóra pszichológus, Ivanyos Ambrus dramaturg, videójáték-író és Végvári Viktória színházpedagógus. A moderátor Gócza Anita.

Egy halálugrás volt az összes előadás

Beszélgetések Najmányi Lászlóról és Najmányi Lászlóval

2020 egyik nagy vesztesége Najmányi László író, képzőművész, rendező, zenész halála. Najmányi szerteágazó munkássága, és az, hogy műveinek egy része a tűrt-tiltott zónában, illetve külföldön született, megnehezíti a róla való beszédet. Erről árulkodnak a suta, összeollózott, pontatlan nekrológok is. Az életmű méltó feldolgozása, kutathatóvá tétele, történeti és elméleti kontextusba helyezése a jövő feladata. A Kiss-Végh…

Urbán Balázs: Sok-sok hangjegy

Peter Shaffer: Amadeus – József Attila Színház

A Jóisten vagy a Sors sokféleképpen tréfálhatja meg az embert. Például úgy, hogy egyedüliként láthatja meg vetélytársában azt a kvalitást, amely őbelőle hiányzik. A Mozartot hallgató Salierinek ez adatik meg – és egyáltalán nem vigasztalja, hogy a zsenit felismerni nemcsak fátum, de formátum kérdése is. A „formátumnak” persze több értelme van; többféleképpen mondható formátumosnak a…

Németh Fruzsina Lilla: Merjünk csengetni

Bodor Panna: A hisztérika – MU Színház

A pszichológusokat javarészt ignoráló, a mentális betegeket és a kezelési formákat elutasító vagy nehezen elfogadó társadalomban született egy olyan színházi előadás, amely nem a beteggel, hanem a betegséggel foglalkozik.

Tompa Andrea: Felkészülni

Rimini Protokoll: Hagyaték –Trafó

A személyes mulandóságomon való elmélkedés és szorongás sűrűbbé válik idén, mint bármikor létem során. Itt, ebben a szűknek érzett térben egyszerre fojtogató és felszabadító ez a nyolc séta a mulandóság rettentő erdejében: ki-be járás élet és halál között.

Urbán Balázs: A családban marad

David Eldridge: Születésnap; Beaumarchais: Figaro házassága – Budaörsi Latinovits Színház

Családi dráma, abúzus, amely végül nem kerül a szélesebb nyilvánosság elé, elfojtott és kirobbanó indulatok – a fentiek mind előfordulnak a Latinovits Színház két friss bemutatójában. Annak, hogy mégsem szeretnék ebből látványos koncepciót kreálni, nemcsak az az oka, hogy az alapművek eltérő hangnemben, stílusban és szándékkal foglalkoznak a kérdéssel, hanem az is, hogy a két…

Menekülök a színházba                                                                          

Martin Mártával Szentgyörgyi Rita beszélgetett

Életigazságokat, sorsokat közvetít lakonikus nyugalommal, kortalan bölcsességgel. Játszott királynőt és cselédet, tragikát és komikát, ismeri a fényben „sütkérezést” és a  karakterszínészet csínját-bínját. Majdnem ötven éve van a pályán, abból közel huszonöt éve a Radnóti társulatában. Előtte Szeged, Miskolc, Győr, József Attila Színház, szabadúszás útvonalon folytatta a színészmesterséget. Legújabb szakmai kihívása a Radnóti új játszóhelyén, a…

Megjelent a novemberi számunk!

Kapható az újságárusoknál

► Vezető témánk: KETTŐS BESZÉD MA? „A színházi képes beszéd mindig akkor alakul ki, amikor a társadalomban nem lehet nyíltan kommunikálni.” Nánay István tanulmánya a rendszerváltás előtti magyar színház kettős beszédéről. Gabnai Katalin és Herczog Noémi négykezese a klasszikus dráma- és regényirodalomból kiinduló mai diktátorábrázolásokról. Jászay Tamás írása a disztópiák szezonjáról. ► A KRITIKÁRÓL. Dömötör…

A Színház.NET-en a szeptemberi szám!

Színház és egyetem. Online, streamelt és zenés színház.

  ► ÜZEN A SZERKESZTŐSÉG. Tompa Andrea, Boros Kinga, Herczog Noémi, Králl Csaba és Rádai Andrea a szerkesztőség átalakulásáról. (Írásunk szeptember 3-tól a szinhaz.net-en is olvasható!) ► Vezető témánk: SZÍNHÁZ ÉS EGYETEM. Ellenállás-szótár: összeállításunkban európai művészeti egyetemek, művészek és intézmények tiltakozó akcióinak, illetve felsőoktatási intézmények einstandolásának nemzetközi példáiból merítünk. Kovács Bálint idővonala 2011. júniusától mostanáig…