Gergics Enikő: Sztálin színháza

A zseni – Katona József Színház

Feszült odafigyelést igénylő és fanyarul vicces előadást nyújt a világhírű színházigazgató és a műkedvelő diktátor magánbeszélgetése.

Karsai György: Beszámoló Vidnyánszky Attila előadásáról

A nemzeti kultúra túlélésének esélyei, A multikulturalizmus legyőzheti-e a nemzeti kultúrát? – Belvárosi Polgári Szalon

Napokon át vívódtam, írjak-e Vidnyánszky Attila előadásáról, amelyet a Fidesz Cukor utcai Belvárosi Polgári Szalonjában, az „Asszonyok a Nemzeti Egységért Mozgalom” szervezésében tartott. Azért mentem oda e szürreális nevű nőmozgalom rendezvényére, mert a meghirdetett előadás címe (A nemzeti kultúra túlélésének esélyei. A multikulturalizmus legyőzheti-e a nemzeti kultúrát?) felkeltette az érdeklődésemet. Egyszerűen kíváncsi voltam, mit válaszol…

Hangosító 39. – Autobiografikus színház II.

Kozma Zsófia Rebekát, Szántusz Noémi Noyát és Tózsa Mikoltot Gócza Anita kérdezte

A 38. után a 39. Hangosítóban is az autobiografikus színházról lesz szó. Mai vendégeink a Freeszfe első színház és performansz osztályának végzősei: Kozma Zsófia Rebeka (Present Imperfect), Szántusz Noémi Noya (A nagy kacsashow) és Tózsa Mikolt (Isten, haza, konyha – avagy ma már keresztbe álltam a Bajcsyn). A moderátor Gócza Anita.

Hangosító 38. – Autobiografikus színház I.

Göndör Lászlót, Márfi Márkot, Messaoudi Eminát és Vilmányi Benettet Gócza Anita kérdezte

A soron következő 38. és 39. Hangosító összetartozik, mindkét adásnak az autobiografikus színházi előadások jelentik a kiindulópontját. A 38. epizód vendégei Göndör László (Nagymamával álmodtam), Márfi Márk (Telik – egy óra az életedből), Messaoudi Emina (Gyakran ismételt kérdések) és Vilmányi Benett (1V1/ zenés stand-up). A moderátor Gócza Anita.

Halász Péter-díj, negyedszer

Nyilvánosak a laudációk

November 18-án a Trafóban adták át a Halász Péter-díjat – párhuzamosan a legjobb kortárs táncelőadásnak járó Lábán-díjjal. A nyertes produkciók laudációi alább olvashatók.

Lábán Rudolf-díj, tizenhetedszer

Nyilvánosak a laudációk

November 18-án a Trafóban adják át a legjobb hazai kortárs táncelőadásért járó független szakmai díjat – párban a 4. Halász Péter-díjjal –, a jelölt produkciók laudációi már most olvashatók.

Gabnai Katalin: Ki zokog a végén?

Játszóház – Átrium, Mentőcsónak Egység, Terminál Workhouse

Van a színikritikaírásnak egy elég szigorú szabálya, miszerint az előadásról szóló beszámolóban – új vagy kevéssé ismert darabok esetén – tilos a cselekmény ismertetése. Ez a leendő nézőket védő korlátozás elsősorban a nagyközönségnek szánt, kedvcsináló írásokra vonatkozik. Az iskolai anyagban szereplő műveket ez nem érinti, de már a ritkábban játszott klasszikusoknál is figyelni kell, hogy…

Proics Lilla: A nyúl az!

Rosencrantz és Guildenstern halott – Apertúra

A Rosencrantz és Guildenstern halott, a strómanok ócskaságáról, továbbá az alámerülő-kibekkelők gyávaságáról szól, arról, hogy a közreműködésük jussa ostobán jelentéktelen, elkerülhetetlen hirtelen halál. Illetve szólhatna mondjuk arról.

Lénárt Gábor: Agyhullámvasút

Inkognitó – Pesti Színház

Kalandos agymunkára invitálja a nézőket a Pesti Színház nemrégiben bemutatott darabja, az Inkognitó. Nick Payne angol színdarab és forgatókönyvíró, aki 2009-ben ígéretes tehetségként kapta meg első darabjáért (If There Is I Haven’t Found It Yet) a George Devine-díjat, ma már az egyik legismertebb kortárs író. Főszerepeit többek között Jake Gyllenhaal játssza, legutóbbi együttműködésük a Broadwayn,…

Turbuly Lilla: Szokatlan szemszögek

2 in 1 kritika: Budapest Bábszínház: Az utolsó bárány; Kolibri Színház: Áruló

A két nagy budapesti gyermekszínház évadnyitó bemutatói igencsak eltérnek egymástól. Az egyik nagyszínpadra készült, a másik a Kolibri szűk pincéjébe. Az egyiket hat, a másikat tizennégy éves kortól ajánlják. Az egyik egy bibliai történetet dolgoz fel, a másik a jelen és a közeljövő világába vezet. Az egyik bábszínház, a másiknak már a színlapjáról kiderül, hogy…

Megjelent az októberi számunk!

Kapható az újságárusoknál

TARTALOM Színház / Politika / Finanszírozás Ring Orsolya: Húzd meg, ereszd meg  Színházirányítás, színházi struktúra 1949–1989 Rihay-Kovács Zita: Kulturális demokrácia  A magyar állam szerepvállalásának alakulása a színházi területen 1990-től Szabó István: Államosítás 2.0  Sok hűhó – mennyiért? A pénz beszél  Körkérdés a színházfinanszírozásról. Wessely Anna, Nagy Klára, Schőn Edina, Dr. Komáromi György, Berzsenyi Bellaagh Ádám,…

A Színház.NET-en a júniusi szám!

Színház és anyaság / Báb / női alkotók / Demokráciajátékok 2.

► Színház és anyaság ► Báb / női alkotók ► Demokráciajátékok 2.