Új e-dráma: Elise Wilk: Eltűntek

Az eltűnt nyelv – a fordító, Albert Mária előszója

Az erdélyi szászok közelmúltjával foglalkozó, egyszerre költői és epikus szöveg rendhagyó módon drámai: a szerkezet, szereplők, időkezelés, nyelvhasználat mind kihívást jelentenek a színrevitel során, de a dráma katartikus hatása vitathatatlan.

Csete Borbála: Az égbolt zár

Egy utolsó este a bécsi Burgtheaterben

A bécsi Burgtheater kijárási tilalom előtti  utolsó előadása a várt este 10 óra helyett hajnalig tartott: a színház közönsége és munkatársai blokád alatt vártak, amíg a környéket a rendőrök biztonságosnak nyilvánították hajnali fél kettőkor a távozáshoz. Mihez kezd egymással a színész és a néző, ha vége a színpadi játéknak?

Ölbei Lívia: Vuk minden csapdát kikerül

Vuk – Vaskakas Bábszínház

A győri Vaskakas Bábszínház nagyszínpadi zenés mesejátékának első számú hőse talán nem is Vuk, a rátermett, szeretnivaló és közismert kisróka, hanem maga az opálos fényben lélegző, mocorgó, folyton változó, mégis minden pillanatában önazonos erdő – amelyet mintha kínai bűvészkarikákból raktak volna össze.

Antal Klaudia: Legyél az, akinek látni akarnak ­– vagy inkább mégse

Shakespeare: Othello – Katona József Színház

…Othello azt a mindenkori kívülállót testesíti meg, akit valamilyen kicsinyes oknál fogva megbélyegeznek, elítélnek és ellehetetlenítenek; akit nem engednek beilleszkedni a társadalomba; aki tökéletes célpontot jelent a közösség számára a felgyülemlett frusztráció, düh és tehetetlenség levezetésére.

A test csak tánc

Távbeszélő 4. – Gergye Krisztián és Hód Adrienn

A távbeszélőben alkotókat kérünk fel, hogy hívják meg egy tőlük távol élő kollégájukat szakmai eszmecserére. Gergye Krisztián és Hód Adrienn, bár egy városban élnek, és mindketten a kortárs táncban alkotnak, sohasem dolgoztak együtt. A beszélgetést kísérte, szerkesztette: Proics Lilla.

Kovács Bálint: Utazás a koponyán belül

Fekete Ádám: Haloktatás, márványprotézissel – Trafó

A szerző, akit képtelenül groteszk helyzetbe kényszerített egy testi rendellenesség, képtelenül groteszk helyzetbe kényszeríti a nézőit.

Színészképzés az SZFE-n 2021-2026 – tervezet

Bodó Viktor, Gigor Attila, Rácz Attila, Szamosi Zsófia el nem induló osztályához

Bodó Viktor felkérést kapott a Színház- és Filmművészeti Egyetemtől egy 2021-ben induló színész osztály vezetésére. Mivel időközben megszűnt az egyetem autonómiája, Bodó és csapata – rajta kívül Gigor Attila, Rácz Attila és Szamosi Zsófia – nem indít osztályt, azonban színészképzéssel kapcsolatos terveiket szerették volna nyilvánosságra hozni. Ezt a programot közöljük most. 

Hangosító 22. – #metoo a táncban – podcast

Bálint Orsolyával, Krusch Richárddal és Simon-Hatala Boglárkával Gócza Anita beszélgetett

A 22. Hangosítóban a Magyar Táncművészeti Egyetem egykori növendékeit ért fizikai és mentális bántalmazások, abúzusok kapcsán beszélgetünk ezen jelenségek okairól, a szükséges változtatásokról, a táncképzés átalakulásáról. A vendégek: Bálint Orsolya kritikus, Krusch Richárd balett-táncos és Simon-Hatala Boglárka előadóművészekre specializálódott egészségvédelmi szakember. A beszélgetést Gócza Anita moderálta. 

Puskás Panni: Csak nevetni

2 in 1: Az algoritmus (k2 Színház, Dumaszínház, MU Színház) / Irodai patkányok (Orlai Produkció, Dumaszínház, FÜGE, Jurányi)

Irodai életforma, kiégés és robotizált szexualitás – jelenünk égető problémái ezek, és egyáltalán nem gondolom, hogy ilyesmivel nem szabad viccelni. Ugyanakkor vágytam volna rá mind Az algoritmus, mind az Irodai patkányokesetében, hogy ennél egy kicsit messzebbre merészkedjenek a választott anyagban.

Fritz Gergely: Fehér por a mungóbabcsíra árnyékában

Gina – Radnóti Színház

A ginázás azonban csak apropó, Schwechtjét valójában egy sokkal tágabb látószög érdekelte, mégpedig az előadásban megelevenedő vidéki, középosztálybeli mikrokozmosz.