A 2020. évi tartalomjegyzék    2/46

CIKK, TANULMÁNY, ESSZÉ

A közmunkás az új medvetáncoltató cigány?    2/30
Gábor Sára, Orsós János és Perényi Balázs a Roma hősök nemzetközi színházi fesztiválról

ADORJÁNI PANNA
A dramaturgia mint készség    3/33
Az én színházam     5/3
Színigazgatói credók Debrecentől Veszprémig: Barnák László, Blaskó Balázs, Crespo Rodrigo, Czajlik József. Forgács Péter, Gemza Péter, Oberfrank Pál és Dr. Varga Katalin

BALASSA ZSÓFIA
Csak egy színész     11/5
A monodrámáról és a közelmúlt szólóprodukcióiról

CSENDES-ERDEI EMESE
Műsorváltozás     7–9/32
Fekete Péter cirkuszművészeti víziói

DÉZSI FRUZSINA
Szabad (játék)tér     1/22
A #freeSZFE-mozgalom mint térfoglalás

FUCHS LÍVIA
Bezárkózás, kooperáció, nyitottság     10/52
Amatőrből profi, profiból amatőr, vagy amit akartok

GUBÁN MÁRIA
Járt utat járatlanért     2/11
Papír nélkül színpadon

HODÁSZI ÁDÁM
Azok a fránya köhécselők     3/11
Vírusreprezentáció a kortárs magyar színházban
Input nélkül nincs output     3/36
Králl Csaba, Kovács Gerzson Péter és Nagy Zoltán kommentlánca az Imre Zoltán Programról
Ízléstelen tréfa vagy remekmű?     2/35
Szerkesztőségi hatkezes a sztereotípiáról a Vérvörös Törtfehér Méregzöld című előadásban (Pintér Béla és Társulata)

KISS GABRIELLA
Kórusművek     4/16
Gondolatok a kollaborációról, a kollektív kreativitásról és a diákszínjátszásról

KOVÁCS BEA
A rugalmasság magasiskolája     4/9
Színészek és táncosok a stresszkezelési módszereikről
Zöld út     6/9
Bizonyítékok a fenntartható színház létezésére
Lehet-e még?     5/2
Szerkesztőségi bevezető a szakmai vita lehetőségéről

KRICSFALUSI BEATRIX
Fenntartható színház     6/2

MEGYERI LÉNA
Csak a legjobbaktól lopnak     5/24
Szerzői jogi kérdések színházban és táncban
A láthatóság kényszere     12/40
Tánc és tömegmédia
Mi változott?     3/15
Körkérdés a dramaturgiáról: Adorjáni Beáta, Bíró Bence, Dálnoky Réka, Gábor Sára, Kelemen Kristóf, Lőkös Ildikó, Orbán Eszter, Róbert Júlia, Sándor Júlia, Török Tamara
Minek nevezzelek?     5/13
Víziók városi színházra: Aradi Hanga Zsófia, Fábián Péter, Hudi László, Takács Gábor, Tarnóczi Jakab és Vilmos Noémi

MOLNÁR ZSÓFIA
Papírforma     5/10
Fenntartói nyilatkozatok
Iustitia mérleghintája     5/21
A Bourgeois-ügy

NÁNAY ISTVÁN
Göröngyös ösvényen     10/46
Avagy van-e átjárás az alternatívok és a profik között?

SARLÓS FLÓRA ESZTER
Új perspektívák     1/42
Barangolás a digitális tánc világában

SÁNDOR JÚLIA
Fúziós színház     7–9/41
Dramaturgi jegyzetek a Radnóti Színház Don Carlosához

SEBESI ISTVÁN
Múltidézés Székelyudvarhelyen     11/40
A 14. dráMA Fesztivál

SZABÓ-SZÉKELY ÁRMIN
Az intimitás koreográfiái     7–9/2
Hódnapló     7–9/45
Hód Adrienn próbanapló-részletei az Amber bemutatója kapcsán

SZEDERKÉNYI ZSOLT ’PAPI’
Parttól partig tánc     4/33
Az urban dance, avagy az afroamerikai kultúra táncai – stílusszótár
Tabu-e Trianon?     1/3
Körkérdésre válaszol: Bíró Bence, Halasi Zoltán, Háy János, Máté Gábor, Márton László, Néder Panni, Székely Csaba, Tasnádi István, Visky András

TOMPA ANDREA
Az egy utcájú idő     4/2

TÖRÖK ÁKOS
Ökolábnyom vs. alkotói szabadság     6/12
Mit gondol a magyar színház a fenntarthatóságról?

TÖRÖK TAMARA
Kortárs magyar, kortárs olasz     7–9/36
A Katona K:ortárs és a parmai Teatro Due „Mezz’ore d’autore” drámapályázatának tapasztalatai

TRÖMBÖCZKY NAPSUGÁR – ZSIGÓ ANNA

Buszról elkapott pillanat     4/19
A kollektív alkotások esztétikája

TURBULY LILLA
Kritikusdíjak egy kritikus időszakban     10/2

URBÁN BALÁZS
Dráma és kedély     6/37
Gólem Színház

VARGA ANIKÓ
Szeméthegyek, műanyagtengerek     6/18
Reprezentáció és ökokritika

VIDA GÁBOR
Amatőrkurzus     1/2
Trianon

ZSIGÓ ANNA lásd TRÖMBÖCZKY NAPSUGÁR

KRITIKA

ARADI HANGA ZSÓFIA
Valaki ezt is továbbírja majd     11/30
Beszélgetés Csáki Judittal és Timár Andrással Az ember tragédiája 2.0 székesfehérvári előadásáról

BOGYA TÍMEA ÉVA
But I am a Hungarian     7–9/68
Maradok maradni, Újvidék
Not All Men but Every Woman     11/20
Egressy Zoltán: Nem, nem, köszönöm (Gubik Ági)

DÖMÖTÖR ADRIENNE
Sakkdráma     11/22
Légrádi Gergely: Fekete-fehér (Göttinger Pál)

GABNAI KATALIN
Pille a fényben     11/20
Formanek Csaba: „Én vagyok a Kíváncsi!” (Pusztai Luca Lili)

KISS GABRIELLA
A valóság ott van     1/19
Kiváló dolgozók, Örkény Színház

MOLNÁR ZSÓFIA
A mi utcánk kölyke     11/15
Tar Sándor: A mi utcánk (Köles Ferenc)

NÁNAY ISTVÁN
A butaság bűn     11/13
Christopher Hampton: Egy német sors (Molnár Piroska)

ÖLBEI LÍVIA
Minden élet     11/18
Visky András: Pornó (Csonka Szilvia)

PROICS LILLA
A világ létra     11/15
Bödőcs Tibor: Meg se kínáltak (Thuróczy Szabolcs)
Időben vagyunk     11/17
Márfi Márk: TELIK (Márfi Márk)

STUBER ANDREA
Magyarmiskásan     7–9/66
Fel- és délvidéki Parasztopera (Kassa és Szeged–Újvidék)

SZEKERES SZABOLCS
A meggyőződéstől a hitig     11/14
Jónások – Babits LIVE! (Hannus Zoltán)

SZOBOSZLAI ANNAMÁRIA
Pizsamában a világ     11/21
Róbert Júlia: Anya-e vagy? (Huzella Júlia)

TURBULY LILLA
Családi négykezes a magányról     11/17
Kovács Dominik – Kovács Viktor: Mintapinty (Ecsedi Erzsébet)

INTERJÚ, KEREKASZTAL

Ahogy jó lenne dolgozni     3/29
Dramaturgia a gyakorlatban: Gáspár Ildikó, Ari-Nagy Barbara, Gyarmati Kata és Khaled-Abdo Szaida a devised módszerről

ANGELUS IVÁN – LŐRINC KATALIN
Nem mertük táncnak hívni, amit csináltunk     6/40
Lábán Rudolf-különdíjasok keresztinterjúja

BÁLINT ORSOLYA
Önkifejezés, határok, biztonság     7–9/17
A tánc személyes vonatkozásairól: Jurák Bettina, Simet Jessica, Várnagy Kristóf és Vakulya Zoltán

BÉRCZES LÁSZLÓ
Rükverc 1. Beszélgetőfüzet     3/39
Nánay István
Rükverc 2. Beszélgetőfüzet     4/39
Nánay István
Csak vagyok. Beszélgetőfüzet     7–9/53
Thuróczy Szabolcs

BÍRÓ BENCE
Harmadik típusú lehetőségek     2/2
Bodó Viktor, Ördög Tamás, Schilling Árpád és Trencsényi Katalin a színházképzési reformokról

BOROS KINGA
A dramaturg egy köztes állapot     2/19
Beszélgetés Bocsárdi Lászlóval, Keresztes Attilával és Botond Naggyal

BOROS KINGA – SZTOJKA SEBI
Gyerek a körbekerített kertben     7–9/4
Dollár Papa Talks: Intimitás a színpadon – Ördög Tamás, Kiss-Végh Emőke, Rába Roland és Sárosdi Lilla beszélgetése

CSÁKI JUDIT
Magam sem értem, hogy csináltam     10/3
Beszélgetés Szakács Györgyivel

GÁSPÁR MÁTÉ
Az ellenállás művészete     1/25
A #freeSZFE-mozgalomról: Antal Bálint, Márky Anna, Milovits Hanna és Radványi Fruzsina

HAJNAL MÁRTON
Felidézni a felejtést     10/42
Görög befogadás – migrációs történetek tegnap és ma. Beszélgetés Schuller Gabriellával és Százados Lászlóval a Trafó Liberty fesztiváljáról

JÁSZAY TAMÁS
Elfurcsult valóságok     7–9/28
Újcirkusz Magyarországon: Téri Gáspár, Vági Bence és Zoletnik Sophie

KÖLLŐ KATA
Kikopott az életemből a lázadás     11/42
Beszélgetés Fincziski Andreával

LÁSZLÓ FERENC
Egy hajszálat levenni a másik zakójáról     12/26
Vígszínház 125: Halász Judit, Kern András, Kútvölgyi Erzsébet és Lukács Sándor

LŐKÖS ILDIKÓ
Ez inkább az életről szól     10/32
Dömötör András, Jordán Adél, Péter Kata és Máté Gábor az AlkalMáté Truppról

LŐRINC KATALIN lásd ANGELUS IVÁN

NÁNAY FANNI
A tapasztalás lehetőségei     12/35
A köztéri művészetekről Sarlós Flóra Eszterrel, Somló Dáviddal, Schönberger Ádámmal és Erdődi Katalinnal

NÁNAY ISTVÁN
Nagy levegőt veszek     12/2
Beszélgetés Rudolf Péterrel, a Vígszínház igazgatójával

PRESSBURGER CSABA
Nem akarok mindenáron színpadon lenni     7–9/70
Beszélgetés Balázs Áronnal

PROICS LILLA
Egy hullámhosszon     2/40
Beszélgetés Pálfi Ervinnel

RÓBERT JÚLIA
Nem vagyok egyedül     11/9
Négy one-(wo)man-show-ról: Fullajtár Andrea, Mészáros Piroska, Szamosi Zsófia és Tenki Réka

SZABÓ ATTILA
Trianon tulajdonképpen egy vírus     1/9
Évfordulós beszélgetés Bari Bencével, Bazsányi Sándorral, Imre Zoltánnal és Urbán Balázzsal a téma színpadi feldolgozásáról

SZÁSZ EMESE
Nincsenek szerepek, csak közönség van     4/28
Beszélgetés Jenna Jalonennel, Csuzi Mártonnal, Kántor Mátyással és Déri Andrással a kortárs tánc és az urban dance ötvözéséről
A plakáttól a TikTokig     12/45
Az újmédia szerepe a táncmarketingben: Barda Beáta, Borsos Luca, Horváth Csaba, Kovács Brigitta és Lukács Levente

SZOJKA SEBI lásd BOROS KINGA

TRENCSÉNYI KATALIN
A hiány dramaturgiája     2/23
Beszélgetés Radnai Annamáriával (posztumusz közlés)

TURBULY LILLA
A közzététel és a szabály(ozás)     5/27
Beszélgetés a szerzői jogról dr. Sápi Edittel és dr. Tomori Pállal

ZSIGÓ ANNA
Mint az oltás     2/14
Beszélgetés Garai Judittal, Mohácsi Istvánnal, Szabó-Székely Árminnal és Varga Zsófiával a dramaturgszerepekről
Ne legyen bűntudatunk!     4/4
Beszélgetés Bánki Györggyel és Döbrentey Zsolttal a Covid alatti krízis-és stresszkezelésről
Itt csak nyilvánosság van     7-9/8
Az intimitás kérdései rendezői szemmel: Mundruczó Kornél, Schilling Árpád és Zsótér Sándor, külön hozzászólásban: Horvát Lili

MAGYAR SZÍNHÁZTÖRTÉNET

BALOGH GYULA
Ígéretes kezdet, drámai végjáték     10/8
POSZT-idővonal

BAZSÁNYI SÁNDOR
Pátosz és irónia a Magyar Köztársaságban     11/23
Avagy Térey János fordulatos története a „gyáva színházzal”

CSEICSNER OTÍLIA
Szépséged hova lett?     10/19
A gyulai Shakespeare-fesztivál elmúlt tizenhat éve

GABNAI KATALIN
Az üvegműves     5/42
Bagossy László munkáiról

GAJDÓ TAMÁS
Virágzó színház az üldöztetésben     6/35
Zsidó színház 1945 előtt
Egy színházvállalat     12/7
A Víg a századfordulótól a hatvanas évekig

GYŐREI ZSOLT
Egy, csak egy legény van talpon     11/2
Monodrámák tegnap és ma

HAJNAL MÁRTON
Triangulumzene teknőssel     4/23
Félreértés-javaslatok Fekete Ádám rendezéseihez

HERMANN ZOLTÁN
A „nemzeti dicsekvés”     11/37
Nemzeti drámák egykor és ma
Ki túl sokáig, ki túl későn     12/15
Vígszínházi esszé Marton Lászlóról és másokról

JÁKFALVI MAGDOLNA
Korszak- és közösségalkotás     12/11
A Várkonyi-éra a Vígszínházban

JÁSZAY TAMÁS
Talpraesett túlélők    10/28
A szegedi THEALTER első harmincegy évéről

KOVÁCS NATÁLIA
Az Esterházy-dráma és a színház     11/26

LÁSZLÓ FERENC
Paprika, só     1/47
Operettkarakterek 4.: Szubrettek régen és ma

LŐWY DÁNIEL
Kitaszítottak színháza     6/31
A rövid életű kolozsvári Zsidó Színház és a színészeinek sorsa

NÁNAY ISTVÁN
Hídépítő vagyok     7–9/48
Bocsárdi László rendezői porréja
Szubjektív Kisvárda     10/15

PAPP TÍMEA – VALUSKA LÁSZLÓ
Egynyári legendák     10/36
Négykezes az AlkalMáté-projekt tizennégy évéről

URBÁN BALÁZS
Ideák az időben     6/21
Sardar Tagirovsky rendezései 2017 és 2020 között
Templom és rakéták között     10/25
A Zsámbéki Nyári Színház szubjektív krónikája
A dilemmák korszaka     12/20
A Vígszínház Eszenyi Enikő igazgatása alatt, 2009–2020

VALUSKA LÁSZLÓ lásd PAPP TÍMEA

VILÁGSZÍNHÁZ

ALBERT MÁRIA
Kő kövön     1/32
Színházállítás Karácsonkőn

BÁLINT ORSOLYA
Ha eljön az idő, kockáztatnak     4/12
Beszélgetés Erin Sanchezzel, Nico Kolokythasszal és Simon-Hatala Boglárkával a táncszektor válságkezelési stratégiáiról

BÍRÓ BENCE – BORONKAY SOMA
Ez most itt élő     7–9/73
A 2021-es online Theatertreffenről

BORONKAY SOMA lásd BÍRÓ BENCE

CORRÊA, GRAÇA P. lásd MUSCA SZABOLCS

JÁSZAY TAMÁS
Rendes feltámadás     5/30
Milo Rau/IIPM & Fruitmarket & Langfilm: The New Gospel (Az új evangélium)

KOMJÁTHY ZSUZSANNA
Mi a szabadság?     1/45
Wayne McGregor, Hiroaki Umeda és Franck Vigroux: test és virtualitás

KOVÁCS BEA
Néha unom a politikát     1/39
A Teatru Politic online miniévadja

MEGYERI LÉNA
Mi lesz veled, tánc?     3/8
Posztpandémiás dilemmák

MOLNÁR ZSÓFIA
Szabadság, egyenlőség      7–9/26
Nemzetközi körkérdés az újcirkuszról

MOSS, RACHEL MERRILL
Tóbiás a Negyvenkettedik utcában     6/25
Zsidó színházak New Yorkban: múlt és jelen

MUSCA SZABOLCS – CORRÊA, GRAÇA P.
Mindenhol fehér emberek     5/33
Menekültperformansz, fikciós esztétika, a másság és empátia dramaturgiája

NÁNAY FANNI
Helyzetbe hozott terek     12/31
Köztéri művészet a nemzetközi gyakorlatban

NÉDER PANNI
Tószínpad, mélygarázs, parkoló     3/6
Vírusszínházi körkép Németországból

NEUDOLD JÚLIA
Civilek a város színpadán     1/16
Bürgerbühne – történet és definíció

OLÁH TAMÁS
Éljen az élet!     2/38
Desiré Fesztivál 2020

PAPP TÍMEA – ZSIGÓ ANNA
A politikai színház mint képzet     7–9/80
A moszkvai Aranymaszk fesztivál orosz programjáról

RODRÍGUEZ, LÁZARO GABINO
Nyílt levél Jérôme Belhez     6/4

STOICA, OANA
Identitáskultúra és hagyomány     6/28
A bukaresti Állami Zsidó Színház története

TRENCSÉNYI KATALIN
The Show Must Go On(line)    3/2
Hogyan formálja át a pandémia a brit színházat?

UGRON NÓRA
A politikai színház talajáról     1/36
A Beznă Theatre online rendezvénye: GLOD – Politikai színház mint polgári jog

WILMER, STEPHEN ELLIOT
Posztmigráns színház     5/38
Dramaturgia menekülteknek

ZSIGÓ ANNA lásd PAPP TÍMEA

SZEMLE

DARIDA VERONIKA
A keresés színháza     3/46
Visky András: Mire való a színház? Útban a theatrum theologicum felé

GABNAI KATALIN
Az abonyi bádogos fia     2/44
Mucsi Zoltán. Bérczes László beszélgetőkönyve

GAJDÓ TAMÁS
Egy műfaj és egy életmű     4/46
Körner András: Költők a kabaréban; Darvay Nagy Adrienne: Szín-játék. Rendezte: Taub János
Párhuzamos pályák     11/45
Léner Péter: Bodrogi; Molnár Piroska – Bíró Kriszta: Kvittek vagyunk

GEMZA MELINDA
Közös alkotás     11/47
Bethlenfalvy Ádám: Dráma a tanteremben

KISS GABRIELLA
A kíváncsiságnak ajánljuk     12/50
Andreas Kotte: Színháztörténet – jelenségek és diskurzusok

NÁNAY ISTVÁN
Múltfaggatás     3/42
Imre Zoltán: Az idegen színpadra állításai; Szabó Attila: Az emlékezet színpadai; A valós színterei

SZABÓ ATTILA
Az elbeszélés határvonalai     5/46
Balassa Zsófia: Amikor a dráma elbeszélőt keres; P. Müller Péter, Egri Petra, Kvéder Bence Gábor, Németh Nikolett Anna (szerk.): Kontaktzónák, határterületek a színház mentén

UPOR LÁSZLÓ
Aki már tegnap     3/26
Magda Romanska (szerk.): The Routledge Companion to Dramaturgy
Miért ez a cirkusz?      7-9/22
Katie Lavers – Louis Patrick Leroux – Jon Burtt (szerk.): Contemporary Circus

VARGA ZSÓFIA
Kell egy meló? Találd fel!     3/23
Magda Romanska (szerk.): The Routledge Companion to Dramaturgy

Összeállította: Nánay István

Facebook Comments