„Folyamatosan úton vagyok különböző alkotói pozíciók és országok között.”

Lázár Helgával Goda Móni beszélgetett

Lázár Helga, rendező, tervező, előadó. Az SZFE-én bábrendezést, a stuttgarti HMDK-n figuraszínházat tanult; utóbbi egy performatív-, és posztdramatikus színházi hatásokat hordozó bábszínházi irányzat. Jelenleg az SZFE doktori képzése mellett az FU Berlin színháztudományi szakán tanul. Lipcsében él, egyaránt dolgozik Magyarországon, Németországon és Szerbiában. Alkotói munkájában a figuraszínház és a fizikai színház kombinációs lehetőségeivel kísérletezik, doktori…

Csáki Judit: Katharina, a-val

Heinrich Böll – Bereményi Géza: Katharina Blum elvesztett tisztessége – Latinovits Színház, Budaörs

Ez is olyan előadás, amit biztosan nem fognak megnézni azok, akiknek mindenképpen látnia kellene. Nézni persze mindenkinek érdemes, aki szereti a jó színházat, de látni és főleg megérteni azoknak kellene, akik azt hiszik, hogy újságot írnak, pedig csak az aljamédiában, a csicskasajtóban tapicskolnak. A Katharina Blum elvesztett tisztességét láttam a budaörsi Latinovits Színházban.

Horeczky Krisztina: Még egy tánc

L-E-V – Sharon Eyal  & Gai Behar: Chapter 3: The Brutal Journey of the Heart / Trafó 

Eyal jó ideje nem vállal rizikót, munkáiból évek óta hiányzik a bátorság, a frissesség, a radikalitás, a kíváncsiság, az újszerűség. Egy valamit tud nagyon magabiztosan, azt variálgatja, csak a talpalávaló változik.

Hangosító 35. – Határátlépő alkotók

Árvai Györgyöt, Máthé Zsoltot és Pető Katát Gócza Anita kérdezte

A 35. Hangosító vendégei olyan alkotók, akik különböző színházi területekre kalandoznak. A beszélgetésből kiderül, hogy határátlépőnek tartja-e magát Árvai György, a Természetes Vészek Kollektíva alapítója, színházi időkutató, látványtervező, Máthé Zsolt színész, dalszövegíró és Pető Kata színész, jelmeztervező. A moderátor Gócza Anita.

Keresztesi Borbála: „Úgy történt, mint a rulettben.”

Eugène Ionesco: Macbett – Kolozsvári Állami Magyar Színház

Amikor kijöttem a színházból a Macbett megnézése után, kicsit zavarban éreztem magam. Sorra pörgettem újra meg újra a jeleneteket a fejemben, de nem sikerült megragadnom egyetlen konkrétumot sem, ami miatt ne működhetett volna a logikusan felépített, koncepciójában következetes, az elemzők által a rendezőnek tulajdonított jellegzetességeket hatékonyan alkalmazó előadás. Mégis erős hiányérzet maradt bennem a látottakkal kapcsolatban,…

Sebesi István: A zöld árnyalatai Székelyudvarhelyen

Elise Wilk: A zöld macska – székelyudvarhelyi Tomcsa Sándor Színház

Érfelvágósan nyomasztó hangulatú Elise Wilk A zöld macska című drámája. Némileg enyhítően hat, hogy a székelyudvarhelyi Tomcsa Sándor Színház előadásának helyszíne a Station Pub & Bowling elnevezésű vendéglátóipari egység. „Életszerű kocsmaszínház” áll a színlapon. Valóban, az előadás idején zajlik az élet, folyamatosan üzemel a hely. Diszkréten, halkan, félhomályban. A színházi produkciót nem zavarja. Sőt, mintha…

Bogya Tímea Éva: Jelenetek egy háborúból

Dézsi Fruzsina: Vid napja – Táp Színház, Stúdió K

A darabot főleg azoknak ajánlom, akik attól félnek, hogy a kortárs dráma irodalmi minősége hanyatlik és hogy ezt a pusztulást a fiatal generáció hozza ránk. Ha egy tanácsot adhatok az alkotóknak, az az lenne, hogy legyen minél többször látható az előadás, készüljenek interjúk, videók.

Kockázati faktor

Távbeszélő 11.: B. Fülöp Erzsébet és Balázs Zoltán

Kollégák, mindketten Erdélyben születtek. Egyikük színművészeti doktori iskolát vezet Marosvásárhelyen, másikuk társulatot Budapesten. De mindketten színészek is. És mindketten szenvedélyesen tudnak beszélni a színészetről. A Távbeszélőben alkotókat kérünk fel, hogy hívják meg egy tőlük távol élő kollégájukat szakmai eszmecserére. A beszélgetést kísérte, szerkesztette: Proics Lilla.

Megyeri Léna: A középszer felvillanása

2 in 1 kritika: Mannès – Turine – Lemaître: Forces és Catherine Gaudet: A csodálatos elhalványulása

A fokozatos, minimális változtatásokkal operáló repetícióra épülő szerkesztési elv, valamint a „hipnotikus” (talán a legelcsépeltebb szó jelenleg mind színlapokon, mind kritikákban) zene miatt mindkét előadás esetében felmerült bennem egy-egy ponton, hogy alkotóik bizony Sharon Eyal (és hű zenésztársa, Ori Lichtik) köpönyegéből bújtak elő.

Lengyel Nóra: Medikalizálva és átpolitizálva – női sors „inkubátorba” zárva

Szabó Borbála: Cécile – Jurányi Közösségi Produkciós Inkubátorház

Erős kortárs felütéssel indul Stefanovics Angéla Cécile című rendezése: Jobbik Mária és Balos Péter vitázik a Nemzeti alaptanterv tartalmának megújításáról; a tét „irodalmunk transzilvániai áramlatának” kánonba való integrálása. A parlamenti vita dilemmája legfőképp az, hogy Tormay Cécile vagy Faludy György szexuális orientáltsága elítélendőbb-e.