Szilvay Máté: Milyen lesz a színház a pandémia után?

A Postpandemisches Theater-konferenciáról

A központi kérdés: hogyan tudjuk a koronavírus-világjárvány és a karantén, a kijárási tilalom új valóságtapasztalatát  megragadni és mindez hogyan hat a jelen és a jövő színházára?

Sebesi István: Fesztivál pandémia idején

Az Interferenciák Nemzetközi Színházi Fesztivál 2020 OFF-programjáról

Volt azért előnye is a rettenetes pandémia miatt online térbe kényszerült 7. Interferenciák fesztiválnak, amelyet 2020. november 19-29. között szervezett a Kolozsvári Állami Magyar Színház. Nem kellett hajat daueroltatni, tupírozni, cipőt fényesíteni, kihízott zakót kibővíttetni a színházba járáshoz.

Seres Gerda: Mese az elmondhatatlanról

Péterfy-Novák Éva: Apád előtt ne vetkőzz – Orlai Produkció

Azt is meg kell jegyezni, hogy „a férfiak rosszak, mindenre képesek”, de közben a sok kérdés mind kimondatlan marad. Eszterben mindössze a megmagyarázhatatlan zavart s a szégyent ülteti el: most valahogyan másként kellene viselkedni, de hogyan is?

Új e-dráma: Felhőfi-Kiss László: És

A szerző előszavával

Hogy miért lett a darab címe És, már nem emlékszem. De azok a színházi alkotók, akiknek módjukban áll írni és rendezni, sőt a saját írásukat rendezhetik, előbb-utóbb elkészítik a saját „színházról” szóló előadásukat. Nos, nekem ez volt az.

Artner Szilvia Sisso: Így kell járni, úgy kell járni

2 in 1 kritika: Kulcsár Noémi Tellabor: Silver Swan és Gangaray Dance Company: Agora II.

Az egyik koreográfia drámai művön alapul és történetet mesél szavak nélkül, a másik drámai művé válik, pedig nincs is története.

Kelemen Roland: Megéri túlélni?

Underground Project – Anyaszínház, RS9 Színház

Míg a színházak többsége ősszel bemutatta a koronavírus járvány miatt tavasszal lemondott előadásait, az RS9 Színház és az Anyaszínház új előadásában épp a járványt használja alapként az Underground Project című „apokaliptikus groteszk játékában.”

Gubán Mária: Felvilágosulva, meghasonulva

Zűrzavar 2045 – Örkény Stream

Az Örkény Színház feladja azt a politikai virágnyelvet, amin eddig csak kacsintások közepette suttogott a színpad.  A megszokott társadalomkritikai sorminták itt eggyel továbblépnek.

Hangosító 24. – Tabuk a kritikában – podcast

Balogh Gyulát, Boros Kingát és Papp Tímeát Gócza Anita kérdezte

A 24. Hangosító témája a tabu a kritikában. Volt miről beszélni a három kritikus vendégnek: Balogh Gyulának, Boros Kingának és Papp Tímeának. Gócza Anita kérdezte őket.  

Ez most egy Szabó Veronika-interjú

Távbeszélő 5.: Szabó Veronika és Trapp Dominika

A Távbeszélőben alkotókat kérünk fel, hogy hívják meg egy tőlük távol élő kollégájukat szakmai eszmecserére. Szabó Veronika színész-rendező meghívottja Trapp Dominika képzőművész. Mindketten foglalkoznak feminista témafelvetésekkel, és mindkettőjüknek láthattuk munkáját a Trafóban. A beszélgetést kísérte, szerkesztette: Proics Lilla.

Érted, értem – Tompa Andrea színházi beszélgetései 5.

Az erőszak ábrázolása a színpadon

2020. november 30-án a Színház folyóirat Facebook-oldalán került sor Tompa Andrea Érted, értem színházi beszélgetéssorozatának 5. adására, melyben az erőszak színpadi ábrázolásáról volt szó. Erőszak. Elbeszélni, megmutatni, elrejteni. A görög tragédiától az Erzsébet-kori színházon át a kortárs színházi valóságig az erőszak, a bántalmazás sokféle módon van jelen a színpadon. A színház hol beszél róla, hol…