Rihay-Kovács Zita: Miért olyan nagy dolog egy etikai kódex kiadása?

Az elmúlt hetekben két kőszínház, a Vígszínház és a debreceni Csokonai Színház jelentette be, hogy elkészítette az etikai kódexét, mindkét dokumentum elérhető a színházak honlapján. Nem ezek a színházak voltak az elsők, de úgy tűnik, ezek törték át az érdektelenség és passzivitás falait, és ennek eredményeként remélhetőleg egyre több színház kezdi el a szervezeti kultúra…

Aradi Hanga Zsófia: Az Ilosvai Band úgy tolja a Toldit, ahogy kevesen

Csokonai Színház: Toldi

„Lehet a Toldit szeretni, vagy nem szeretni, attól még nemzeti kincs” – kezdhetném a közhellyel a debreceni Csokonai Színház Toldi előadásának kritikáját, de nem teszem. Inkább csak annyit írok: ha a Toldi nemzeti, akkor rólunk szól, ha kincs, akkor a mi feladatunk, hogy megszerezzük magunknak. Talán a Csokonai Színház művészei is ennek a szellemében nyúltak…

Tompa Andrea: Brightside. A dolgok ragyogó oldala

Lengyel Anna (1969-2021)

Amikor utoljára beszélgettük telefonon, kérdeztem, nem tervez-e valamiféle színházi díjat létrehozni, ami a munkásságához kapcsolódna. Azt mondta, nem, nem tartja magát elég jelentős színházi embernek. Később elgondolkodtam ezen; arra jutottam, nem neki magának kell a saját jelentőségét megfogalmaznia. Az már a mi dolgunk.

Vida Virág: A görbe tükör görbesége

Hodworks: Önök kérték! (Még egy online előadás) – Trafó

Hód Adrienn koreográfus és csapata az Önök kérték!-ben képes úgy beszélni társadalmi konfliktusokról, a művészlét belső harcairól, vívódásairól, egyéni problémákról, mélyen szántó pszichológiai kérdésekről és aktuálpolitikáról, hogy közben nem arról beszél. Vagy éppen arról, de úgy, hogy messze túllépi a jelenlegi társadalmi normák által szabályozott párbeszédes formák konvencióit, és a lehető legprovokatívabb formában, tabuk, szégyen…

Új e-dráma: Szivák-Tóth Viktor: Fényeskedjék neki

Radnóti Zsuzsa előszavával

Már maga a történet is feszes drámai ívvel építkezik, megszabva a szereplők röppályáját, és megszabva az egy mondatba sűríthető cselekmény kezdetét és végét. Hogyan jut el a kötelező gyász állapotától a szétesés káoszáig egy eddig kőkemény érdekek és erő által összetartott közösség, amikor összegyűlnek a­ nagyvállalkozó vezető halála és temetése után, a szokásos toron.

„Csavar vagyok egy produkció gépezetében”

László Zsolttal Szentgyörgyi Rita beszélgetett

Hősök és gazemberek, elesettek, lúzerek széles skáláján elevenít meg sorsokat. Nagyívű, a legkisebb részletekig kidolgozott alakításait zengő orgánuma, atletikus termete még nyomatékosabbá teszi. Született csapatjátékos lévén nem szeret kimagaslani a többiek közül. A Radnóti Színház megújult, izgalmas arculatának formálója. Jól állnak neki a deviáns figurák, a saját közegükből számkivetettek, a darabjaira hullott személyiségek Platonovtól Lear…

Csáki Judit: A maffiaháború hosszú árnyéka

Durica Katarina: A rendes lányok csendben sírnak – Vígszínház

A tényanyagból és interjúkból készült regény nem tud annyira fiktív lenni, hogy túllépjen a sztereotípiák szintjén, de alighanem ez volt a cél: „szemidoku” stílben ábrázolni ezt a világot. Mindazonáltal – vagy éppen ezért – igaza volt Kovács Krisztának, hogy a három monológ színpadra való, és jól sikerült a dramatizálás, pontosabban a kimetszés is.

Hajnal Márton: Költői kérdés

Háy János: Szavalóverseny 3. rész – Katona József Színház

A Katona színpada eltűnt a díszlet mögött: egy megtévesztésig élethű, színes könyvektől rendetlen, szűk dolgozószobát látunk, ahonnan egy magányos és ideges kisember próbál költői magaslatokba emelkedni. Nem nehéz karanténbeli önmagunkra ismernünk.

Pál Edit Éva: Amikor meglátja magát a kirakatban

Meghatározatlan időre. Kirakatszínház – Tomcsa Sándor Színház, Székelyudvarhely

Kirakatszínház egy olyan kisvárosban, ahol néha – valójában szinte mindig – úgy érzed magad, mintha kirakatban élnél. Ha te nem is, a többiek, a többi városlakó biztosan kirakatban van, mert róluk jó sok mindent tudsz, és naiv vagy, amikor azt gondolod, ők nem tudnak rólad jó sok mindent. Pedig de. Még azt is, amit te…

Gubán Mária: A baj a mosdóba sem jár egyedül

Katona József Színház: Egyformák vagyunk

A Szex és New York óta tudjuk, hogy nőnek lenni nem egyszerű. Azóta, sokkal hitelesebb alkotások sorozata után megtanultuk, hogy a valóságban még ennél is nehezebb. Ami pedig Amerikában már a kétezres évek elejére közhellyé vált, Magyarországon tizenöt évvel később lett izgalmas irodalmi, színházi téma. Itthon még tényleg rugózunk azon, vajon szabad-e egy nőnek úgy…

Megjelent az áprilisi számunk!

Kapható az újságárusoknál

► Vezető témánk: COVID ALATT, NYITÁS ELŐTT: KRÍZIS- ÉS STRESSZKEZELÉS. Tompa Andrea bevezetője, melynek sarokpontja a Mérei Ferencnek tulajdonított mondat: „…mindent átélni, mindent átélni, és nem kell mindig jól járni.” • Bánki György pszichiáter és Döbrentey Zsolt pszichológus az előadóművészeket érintő krízishelyzetekről, azok megküzdési stratégiáiról és jó gyakorlatairól (moderátor: Zsigó Anna).: „Az egyén krízisében átlagos…

A Színház.NET-en az októberi szám!

Színház és fizetések. Pintér Béla és Társulata. Brazília / Váltóinterjú. Tánczene. Színház és szocializmus

    Vezető témánk: SZÍNHÁZ ÉS FIZETÉSEK: MENNYI AZ ANNYI? Kutatást végeztünk és ennek nyomán körképet közlünk a színészek és táncosok díjazásáról – vidéki és budapesti kőszínházak, balett- és néptánctársulatok, független színházak és tánctársulatok, szabadúszók (Nagy Klára), kerekasztal-beszélgetést folytattunk szabadúszó művészekkel a piszkos anyagiakról (Zsigó Anna), továbbá a romániai színészszerződések nyomán újólag fellángolt vitába is…