Puskás Panni: Kis magyar szürreál
A Gyakori kérdésekből és rájuk adott gyakori válaszokból patologikus társadalmi folyamatok rajzolódnak ki a Stúdió K színpadán. Aggasztó a dolog, de nem ismeretlen – az első látásra abszurdnak tűnő jelenetek nem a legextrémebb példák hétköznapjainkból.
Kónya Klára első rendezése, a Gyakori kérdések bátor gesztus a magyar színházi életben. A fiatal alkotók nagyobb részének ugyanis jelen pillanatban esze ágában sincs a közügyekről megszólalni. Ez bizonyos szempontból érthető, hiszen nehéz helyzetbe kerülhet az, aki túl hangosan járatja a száját. Egy másik szempont, ami időről időre előkerül, ha arról kérdezzük a húszas-harmincas éveikben járó rendezőket, hogy miért nem foglalkoznak kortárs politikai és társadalmi problémákkal, hogy ez a téma könnyen politikai kabarévá zülleszti a művészeti produktumot, és hogy egy művész jobban teszi, ha általánosabb érvényű problémákra összpontosít.
A Gyakori kérdések (szövegkönyv: Seres Lili Hanna, Vucsics Virág, Kónya Klára) ezzel szemben akar és mer arról beszélni, milyen állapotban van jelenleg a magyar társadalom. Borús képet fest, de igen jó arány- és humorérzékkel. A Dinnyéskeresztes nevű fiktív (alföldi?) kistelepülés élete hiteles tabló hazánkról: egy komplex problémahálózatot mutat meg nekünk, amiből megérthetjük, hogyan győzött 2018-ban is kétharmaddal a Fidesz a választásokon.
Az előadás legfőbb erénye, hogy az egyes társadalmi folyamatokat az egyének élete felől közelíti meg: valós emberi sorsokat látunk, olyan férfiakat és nőket, akik elsősorban boldogok akarnak lenni, ám ezt bizonyos körülmények megakadályozzák. Ezáltal az előadás általában elegánsan kikerüli a didaxist és a ripacskodást, és akkor működik igazán jól, amikor a rövid, egymáshoz csak lazán kapcsolódó jelenetekben kibontakozik egy-egy személyes tragédia, például a Kőszegi Judit által játszott két figura, Kozmetikus Edit és Csillám Tündi esetében. Előbbi kétségbeesetten várja haza szerelmét, Diszkós Ferit (Lovas Dániel), közben megállás nélkül nyakalja a whiskeyt és üzenget neki. A férfi nem érkezik meg, Edit pedig a gyakorikerdesek.hu-n kér tanácsot az internet népétől. Azt akarja megtudni, hogyan fogyhatna le – ám ha jártunk már valaha az említett weboldalon, sejthetjük, mennyi konstruktív, támogató választ kap kérdésére. Hasonlóan termékeny kommenteket kap Diszkós Feri, amikor arról érdeklődik ugyanezen az internetes felületen, hogy mennyire gáz, ha el van hízva a barátnője. Edit és Feri párkapcsolatát egyrészt stigmatizálja a dinnyéskeresztesi kisközösség, amelynek mindent látó szeme nemcsak a női testről alkot szigorú ítéletet, hanem arról a férfiról is, aki szembeszegül ezzel az ítélettel. Másrészt hiába próbálnak mindketten segítséget kérni a közösségen kívül, ott csak a cyberbullying különböző változataival találkoznak. Érzékenyen játssza Kőszegi Judit Csillám Tündi tragédiáját is, akinek egyetlen vágya, hogy énekesnő legyen, és akit egy megalázó X-faktor elődöntőből küldenek haza Dinnyéskeresztesre az empátiából felmentett zsűritagok.
A Gyakori kérdések sok jelenete foglalkozik vidék és főváros viszonyával, és a mikrokörnyezetből való kitörés lehetőségeivel vagy lehetetlenségével. A szép fiatal nő sugar baby lesz Pesten, egy kisfiút a Fókusz kamerái előtt mutogatnak a szülei, mert állítólag vérfarkassá tud változni, majd végighallgatjuk egy szociológus okoskodását arról, hogy a mélyszegénységből milyen nehéz kitörni. A két, egymástól elzárt világ metszéspontjain értetlenséggel és a tolerancia teljes hiányával találkozunk, egyik oldalról leereszkedéssel, a másik oldalról az erre reagáló komplexusokkal.
Egy másik izgalmas felvetése az előadásnak, hogy hogyan érzi magát egy fiatal, aki arra kényszerül, hogy Dinnyéskeresztesen éljen. A rapid randival összekötött táncházban, amely érdeklődés hiányában végül el is elmarad, csak ketten jelennek meg, és ők is ismerik egymást. Ám mikor a férfiről – Diszkós Feriről – kiderül, hogy éjjel diszkózik, nappal pedig rendőrként dolgozik, a fiatal lány (Oláh Dóra), akinek legnagyobb félelme a migránsok képzeletbeli közeledése, azonnal beleszeret. A jelenet azzal ér véget, hogy összevesznek Feri egyik Gyakori kérdések weboldalon írt kommentje miatt, ami ugyan kicsit súlytalanítja a történteket utólag, ugyanakkor nagyon kellemetlen érzés megérteni, hogy ezen a kistelepülésen mindenki száz százalékig meg van győződve arról, hogy a gonosz bevándorlók akármelyik pillanatban megérkezhetnek, és hogy ez kihat a fiatalok párkapcsolati szokásaira is.
A párválasztás Dinnyéskeresztesen egyébként is komoly akadályokba ütközik. Hogy vidéken kevés LMBTQ emberrel találkozunk, az nem véletlen, és ez egyértelműen kiderül a pártában maradt Fejős Terka (Dömök Edina) és az étteremtulajdonos Jardin (Boros Ádám) közös jelenetéből. A rosszul sikerült coming out, és a tény, hogy Jardin nem akar táncházat szervezni vendéglőjébe, hogy Terka végre párt találjon magának, egy pillanat alatt teszi tönkre kettőjük barátságát. Jardin drámája ugyanakkor mégsem tud olyan mélyre menni, mint Csillám Tündié, aminek a színészi játék az oka – Boros Ádám kissé túlharsogja a szerepét, és ez nevetésbe fordítja, elkeni a helyzet valódi tragikumát.
Az előadás végén egy kínzó kérdéssel szembesülünk: mi dolgunk nekünk a felvázolt, nyilvánvalóan egészségtelen helyzettel: „Én mit tehetek azért, hogy jobb hely legyen az ország?” Sokan, nap mint nap felteszik maguknak ezt a kérdést. Én is, és mivel egyre kevesebb demokratikus eszközünk maradt a kialakult helyzet megváltoztatására, a válaszom a teljes apátia és egy lehetséges forradalom alternatívája között csapong.
Hol? Stúdió K
Mi? Seres Lili Hanna, Vucsics Virág és Kónya Klára: Gyakori kérdések
Kik? Affér Színház
Szereplők: Dömök Edina, Kőszegi Judit, Oláh Dóra, Lovas Dániel, Boros Ádám.
Arculat: Svajer László. Rendezőasszisztens: Vucsics Virág. Rendező: Kónya Klára