A 2020-AS ÉV (LIII. ÉVFOLYAM) TARTALOMJEGYZÉKE
A 2019. évi tartalomjegyzék 2/45
CIKK, TANULMÁNY, ESSZÉ
ADORJÁNI PANNA lásd Ellenállás-szótár
ADORJÁNI PANNA–KRICSFALUSI BEATRIX
Kollektív alkotás: módszer és/vagy politika? 3/2
Álljunk meg egy pillanatra! 5–6/2
Karantén-körkérdés
ARADI HANGA ZSÓFIA
Színház a város szívében? 12/8
Rázga Miklós, a leköszönő pécsi igazgató portréja
ARTNER SZILVIA SISSO
Testképviselet 1/21
Az évad szörnyei. Hozzászólók: Oberfrank Réka, Cuhorka Emese, Egyed Bea, Raubinek Lili, Bálint Orsolya
BERECZ ZSUZSA lásd Ellenállás-szótár
BOROS KINGA
Magunkról elmondott történetek 1/26
Nemzetiségi Színházak Kollokviuma, Gyergyószentmiklós [bevezető]
Lásd még Tanul a szerk.; Mi a színház most?
DARIDA VERONIKA lásd Ellenállás-szótár
DÖMÖTÖR ADRIENNE
A kritika hely(zet)e 11/11
Tallózó vizsgálódás a színházi honlapokon
EBNER EGRES BÉLA
De akkor most hol van Nagelschmidt? 12/15
Blaskó Balázs évtizedes direktorsága Egerben
Ellenállás-szótár 9/3
Művészeti egyetemek, intézmények és személyek tiltakozó akciói Angliától Oroszországig
FRITZ GERGELY
Utazás a kuka mélyére 2/5
Trash- és campesztétika a kortárs magyar színházban
Pintér Béla és a múltfeldolgozás címkéje 10/22
Színház az identitás- és az emlékezetpolitika kontextusában
Lásd még Mi a színház most?
GÁL ESZTER
A Tánc Kortárs Laboratóriuma 5–6/47
Képzeletjáték
HAJNAL MÁRTON
Rendhagyó testek a táncban 5–6/60
Nincs itt semmi látnivaló 12/11
A Pécsi Nemzeti Színház nyilvánosságra hozott igazgatói pályázatairól
HERCZOG NOÉMI lásd Tanul a szerk.; Mi a színház most?
HERCZOG NOÉMI–TOMPA ANDREA
Színházak online, „korona” idején 4/20
HETÉNYI ZSUZSA lásd Ellenállás-szótár
HODÁSZI ÁDÁM
Pasztellszínek nyugaton 12/22
A szombathelyi Weöres Sándor Színház igazgatói pályázatairól
JÁKFALVI MAGDOLNA
Játszó terek 4/24
A Vígszínház Zsótér-korszaka
A színház mint önismeret 9/15
Fogalomtörténeti kérdések
JÁSZAY TAMÁS
Családban marad 10/16
Pintér Béla-darabok, ha mások rendezik őket
KOMJÁTHY ZSUZSANNA
Görcs a testben 1/34
(Test)deformációk a Hodworks-koreográfiákban
KOVÁCS BÁLINT
A Kaposvár–Budapest járat 9/8
Az SZFE útja a modellváltásig
KOVÁCS BEA
Trash: a ciki az új cool 2/2
Fogalommeghatározás több tételben
KRÁLL CSABA
Elengedésben? 11/18
Szórványos gondolatok a tánckritikáról
Lásd még Tanul a szerk.
KRICSFALUSI BEATRIX lásd ADORJÁNI PANNA
LŐRINC KATALAIN
Jövőképzés 5–6/41
A táncművészeti felsőoktatás lehetőségeiről
Magunknak csináljuk? 11/14
Külföldi kritikusok (Ana Tasić, Andrew Haydon, Esther Slevogt) a kortárs kritikáról
MÉLYI JÓZSEF lásd Ellenállás-szótár
Mi a színház most? 9/19
Szerkesztőségi tízkezes az online-helyzetről
MOLNÁR ZSÓFIA
Polgárosodás 9/12
Szezon és fazonok (Vidéki színházak)
NAGY KLÁRA
Klasszikusok Újvidéken 4/38
Lénárd Róbert és Dejan Projkovszki rendezései
Védettség vs. sebezhetőség 10/2
Körkép a színészek és táncosok díjazásáról
Értelmiségi és jól szituált 10/13
Kutatás a Pintér Béla és Társulata közönségéről
Lásd még Mi a színház most?
NÉMETHI ESZTER
Seholsincs 5–6/39
„Karanténprojekt” a karantén előtti időkből
PARÁSZKA BORÓKA lásd Ellenállás-szótár
PECKOVÁ-čERNÁ, MARTINA lásd Ellenállás-szótár
RÁDAI ANDREA lásd Tanul a szerk.; Mi a színház most?
RÉZ ANNA
Vétkes hőseink 1/2
Művészet és morál
SZÁSZ EMESE
Vigyázz, tyúkszar, elcsúszol! 2/10
Trash a kortárs táncban
SZIGETI BALÁZS
A gyengeség mint színpadi erő 2/23
Shakespeare II. Richárdjáról
Tanul a szerk. 9/2
TOMPA ANDREA
A dossziék színpadiassága 4/30
Lehallgatás és dráma
Az első cikktől az elnökségig 9/2
Lásd még HERCZOG NOÉMI; Ellenállás-szótár
TRENCSÉNYI KATALIN
A szfinx napjai 5–6/12
Járvány és dráma
ULIČIANSKA, ZUZANA lásd Ellenállás-szótár
URBÁN BALÁZS
A népszínház színe és fonákja 12/18
Igazgatói pályázatok – Eger
VARGA ZSÓFIA
Lévnyalók és szúnyogok 3/21
Dramaturgiai jegyzetek a Katona József Színház Bánk bánjához
KRITIKA
BÁLINT ORSOLYA
Beszólások és kiszólások 1/32
Hodworks–Unusual Symptoms: Coexist, Trafó
BERETVÁS GÁBOR
A gyász természetrajza 1/29
Kovács János meghal, Székelyudvarhely
BOGYA TÍMEA ÉVA–RÁDAI ANDREA
Egy korosztály, külön utak 11/27
Négykezes kritika gyerekszínházi bemutatókról
BORGOS ANNA–PETHŐ TIBOR
Szalánczky Éva hiánya 3/23
Galgóczi Erzsébet: Törvényen belül, Narratíva produkció
BOROS KINGA lásd STUBER ANDREA
FRITZ GERGELY
Kiderül-e a hírekből, hogy mi van? 5–6/55
k2 színház: Cucli 1–3., Stúdió K – Katona József Színház
GABNAI KATALIN
Kecskeméti négylevelű 9/23
Schwajda György: Ballada a 301-es parcella bolondjáról; László Miklós: Illatszertár; Prokofjev: Péter és a farkas; Az ember tragédiája „junior”
GABNAI KATALIN–HERCZOG NOÉMI
Áthallások? 11/6
A diktátorreprezentációról A III. Richárd betiltva (Szkéné), a Nero (Stúdió K) és a Vérvörös Törtfehér Méregzöld (Pintér Béla és Társulata) kapcsán
GABNAI KATALIN–HODÁSZI ÁDÁM
Az oviban a harci helyzet 2/21
Négykezes kritika a Pesti Színház II. Richárdjáról
GABNAI KATALIN–PAPP TÍMEA
Új „Kaposvár”? 4/32
Hunyadi Sándor: Feketeszárú cseresznye, Molière: Don Juan, Verdi: Don Carlos, Bock–Stein: Hegedűs a háztetőn, Miskolc
GUBÁN MÁRIA
Kommentár a Lót – Szodomában kövérebb a fű kritikájához 2/18
HAJNAL MÁRTON
Zsótér a kastélyban 4/22
Molnár Ferenc: A doktor úr, Vígszínház
HARDY JÚLIA lásd TOMPA ANDREA
HERCZOG NOÉMI
Kommentár A doktor úr kritikájához 4/22
Lásd még GABNAI KATALIN
HODÁSZI ÁDÁM lásd GABNAI KATALIN
ISTVÁN ZSUZSANNA
Nem (csak) gyerekjáték 11/44
O. Horváth Sári: Gyerekjáték, Nagyvárad – Szatmárnémeti
JÁSZAY TAMÁS
Ez egy üzenet nektek 11/8
Disztópia Orwell–Mikó Csaba: ’84 (Örkény Színház), George Orwell: 1984 (Szeged), Lev Birinszkij–Bánki Gergely–Gábor Sára–Polgár Csaba: Zűrzavar 2045 (Örkény Színház) című előadásában
KOVÁCS DEZSŐ
Háborúban a múzsák 11/40
Szép Ernő: Lila ákác, Nagyvárad – Gyula
KÖLLŐ KATA
Míg valaki emlékszik rájuk 1/27
Elise Wilk: Eltűntek, Yorick Stúdió, Marosvásárhely
MAUL ÁGNES
Mesebeli próbatételek 3/41
Öt (tánc)előadás gyerekeknek
MEGYERI LÉNA–SZÁSZ EMESE
Variációk női sorsokra 5–6/69
Anna Karenina, Győri Balett – Nemzeti Táncszínház
MUNTAG VINCE
Isten, város, én 2/18
Térey János: Lót – Szodomában kövérebb a fű, Örkény Színház
Speciális testek, speciális fogalmazásmódok 5–6/57
Pitypang; Vörös István: Az üstökös, Baltazár Színház
PAPP TÍMEA
A víz az? 11/42
Shakespeare: Hamlet, Nagyvárad – Gyula
Lásd még GABNAI KATALIN
PERÉNYI BALÁZS–URBÁN BALÁZS
Áll a vadászat 3/17
Katona József: Bánk bán, Katona József Színház
PETŐ ANDREA
Anyák és lányok 4/28
Török-Illyés Orsolya–Hajdu Szabolcs: Obiectiva Theodora, Tilos Rádió
PETHŐ TIBOR lásd BORGOS ANNA
PRESSBURGER CSABA
Fogyatkozás, átalakulás, leltár 4/40
A szabadkai Kosztolányi Dezső Színház előadásai
PROICS LILLA
Házasságterápia 1/29
Ásókapa, Csíkszereda
RÁDAI ANDREA lásd BOGYA TÍMEA ÉVA
SEBESI ISTVÁN
Életünk a világjárvány után 12/47
Mozart: A varázsfuvola, Kolozsvári Magyar Opera
STUBER ANDREA
Bűnös 1/27
Székely Csaba: Semmit sem bánok, Szatmárnémeti
Lélektanmesék 3/38
Ifjúsági előadások a fővárosban
STUBER ANDREA–BOROS KINGA
Ha a cápa szája tátva 5–6/75
Ibsen: A nép ellensége, Marosvásárhely
SZÁSZ EMESE lásd MEGYERI LÉNA
TOMPA ANDREA–HARDY JÚLIA
Ő is benne volt 1/24
Ráolvasás, Affér Színház
URBÁN BALÁZS
Komédia, kényszerből 2/30
Molnár Ferenc: Játék a kastélyban, Joël Pommerat: Az én kis hűtőkamrám, Székesfehérvár
Lásd még PERÉNYI BALÁZS
ZÁRUG BERNI
Ábrándok és képek 3/51
MAFESZT 2020
INTERJÚ, BESZÉLGETÉS
BÉRCZES LÁSZLÓ
Egy kis színház nagy története 12/25
Beszélgetés Fuchs Líviával, Nánay Istvánnal, Regős Jánossal és Tana-Kovács Ágnessel az 50 éves Szkénéről
BÍRÓ BENCE
Harapófogó 12/2
Beszélgetés Gáspár Mátéval, Jászay Tamással és Zubek Adrienn-nel a színházigazgatói pályáztatásról
JÁSZAY TAMÁS
Nyolc emelet feladat 3/36
Beszélgetés Ellinger Edinával, a Budapest Bábszínház igazgatójával
MARTON ÉVA
Színesebb így az ember élete 2/33
Beszélgetés Ballér Blankával és Derzsi Jánossal
Az ideológia csak egy bunker 4/35
Beszélgetés Görög Lászlóval
Nagykorúvá vált műfaj 5–6/63
Gabnai Katalin, Stuber Andrea és Turbuly Lilla beszélgetése a gyerekszínházról
NÁNAY ISTVÁN
Rekorder direktor 2/26
Beszélgetés Tompa Gáborral
Csendes rendező vagyok 5–6/78
Beszélgetés Keresztes Attilával
PAPP TÍMEA
Itt és most – korlátozott érvényességgel 11/30
Beszélgetés a gyerek- és ifjúsági színház járványveszélyre adott reakcióiról Láposi Terkával, Lipták Ildikóval, Schneider Jankóval, Vidovszky Györggyel
PROICS LILLA
Tudatosan, felelősséggel kezelendő 1/16
Beszélgetés a biztonságosterek.hu programról Rihay-Kovács Zitával és Deres Kornéliával
Mit akarok? 4/42
Beszélgetés Béres Mártával
RÁCZ JUDIT
Zenéje csak a tömegnek van 2/16
Beszélgetés Kovalik Balázzsal
SZABÓ-SZÉKELY ÁRMIN
Egészségesnek kell lenni hozzá 3/11
Beszélgetés az alkotói együttműködésről Cuhorka Emesével, Molnár Csabával, Téri Gáspárral, Vadas Zsófia Tamarával és Vass Imrével
SZÁSZ EMESE
Testélmények mentén zenét írni 10/37
Beszélgetés Gryllus Ábrissal, Kertész Endrével, Philipp Györggyel és Porteleki Áronnal
Aki nem tud mindent, az nem rúg labdába 11/36
Beszélgetés a balettről Banka Viktorral, Domoszlai Edittel, Lukács Andrással, Simon Istvánnal és Gara Márkkal
ZSIGÓ ANNA
Védett környezet 3/7
Beszélgetés a kollektív alkotásról Szabó Veronikával, Fekete Ádámmal és Goda Gáborral
Lehet, hogy hazafi vagyok 4/2
Kerekasztal a művészeti felsőoktatásról Berecz Zsuzsával, Kálmán Eszterrel, Szabó Veronikával, illetve Geréb Zsófiával
Egy luxus hátulütői 10/6
Kerekasztal a piszkos anyagiakról Kárpáti Pállal, Rainer-Micsinyei Nórával, Simkó Katalinnal, Szabó Zoltánnal és Bot Ádámmal
MAGYAR SZÍNHÁZTÖRTÉNET
BERECZ ZSUZSA
Bal, jobb – és ami azon túl van 3/26
Művészet és politikai radikalizmus a Kádár-korban
BOROS KINGA
A megbízhatatlan színháztörténeti dokumentum 11/21
Kutatási nehézségek Erdélyben
CSABAI MÁTÉ
Nem mű-hűség, hanem igazi 2/13
Kovalik Balázs-portré
Örök nemzeti szertartás 9/39
Az István, a király mint parabola
FRITZ GERGELY
A színház mint archívum 9/26
Sepsiszentgyörgyi streamház
GAJDÓ TAMÁS
Színház vesztegzár alatt 5–6/27
HERCZOG NOÉMI
Az árnyékkormány mint metafora 3/31
Szótár
HERMANN ZOLTÁN
Bűn(tudat) és operett 9/42
JÁSZAY TAMÁS
Történetek a második emeletről 12/32
Az 50 SzkéNév és ami mögötte van
K. HORVÁTH ZSOLT
A mi kis élet-halál titkaink 12/35
Molnár Gál Péter értelmiségi szerepmodellje az 1960–1970-es években
LÁSZLÓ FERENC
Bónik, Frédik, Musztafák 9/46
Operettkarakterek 1.: Táncos-komikusok régen és ma
Nagy nők 10/46
Operettkarakterek 2.: Primadonnák tegnap és ma
Frakkos tenorok 11/46
Operettkarakterek 3.: Bonvivánok régen és ma
NÁNAY ISTVÁN
Még több áthallást! 11/2
A színpadi kettős beszéd történetéről
PLAINER ZSUZSA
Metaforák szorításában 10/40
A cenzúrakutatásról a nagyváradi színház magyar tagozatának ellenőrzése kapcsán
SCHULLER GABRIELLA
Színházi Möbius-szalag 5–6/51
Halász Péter újságszínháza (1994)
SZABÓ ISTVÁN
Csoda vagy legendaszövés? 12/40
Molnár Gál Péter kalandja az Orfeóval
VILÁGSZÍNHÁZ
ADORJÁNI PANNA
Otthon a londoni Nemzetiben 9/32
A National Theatre at Home online színháznézős programjáról
ADORJÁNI PANNA–BOGDÁN ZENKŐ
Tetemes fesztiválok, fesztiváltetemek 1/41
Az Európai Színházi Unió 18. fesztiválja, Kolozsvár
ALBERT DOROTTYA
A test gondot jelent? 1/38
Meztelenségképletek: Hód Adrienn, Doris Uhlich, Lucy Guerin
BANU, GEORGES
Purcărete, a rendező – a színpad költője 5–6/85
Portrévázlat
BOGDÁN ZENKŐ lásd ADORJÁNI PANNA
BOROS KINGA
Manifesztum 1/31
Jiddis? – Állami Zsidó Színház, Bukarest; Sexodrom – Giuvlipen Színház; Romániai napló – Állami Német Színház, Temesvár
CZIRÁK ÁDÁM
A megosztás politikája 3/14
A kollektív koreografálás nemzetközi pozíciói
DÁLNOKY RÉKA
Hat év a brit felsőoktatásban 4/17
DARIDA VERONIKA
A pusztulás színterei 5–6/33
Az AIDS-korszak színházi alkotói
ERDŐDI KATALIN
Vigyázat, művészet! 10/25
Függetlenek Brazíliában
Hazádnak önkéntelenül…? 10/28
Kisebbségi pozíció és alkotói stratégiák Brazíliában és Magyarországon
FUCHS LÍVIA
Rettegve, gátlástalanul, vakon? 1/12
Szeplők életműveken: Jerome Robbins, Agrippina Vaganova, Serge Lifar, Lábán Rudolf
A besorolhatatlan 3/44
Merce Cunninghamről
Beszédes testek birodalma 4/45
Vertigo: Leela és Batscheva Táncegyüttes: 2019, Tel Aviv
Csontvázak, démonok, kaszások 5–6/30
A haláltáncmotívum a világháborúk árnyékában
GERÉB ZSÓFIA
Áthangolt üvöltés 2/41
David Marton: HOWL, Volksbühne, Berlin
JÁSZAY TAMÁS
Quod erat demonstrandum 5–6/82
Az ember tragédiája Temesváron Silviu Purcărete rendezésében
KISS ILONA
Sztálin teste, Bulgakov drámája 1/10
A „Sztálin-dráma” keletkezéstörténetéhez
MEGYERI LÉNA
A kortárs tánc sosem lesz ünnepelt műfaj 2/36
Beszélgetés John Ashforddal
Digitális tánctavasz 9/36
Aerowaves Spring Forward
Sosem akarom felülmúlni a táncot 10/34
Kisportré Maarten Van Cauwenberghe és Ori Lichtik zeneszerzőkről
NÉMETHI ESZTER
Kutatónapló 4/13
Avagy milyen volt a brüsszeli a.pass tanulójának lenni?
P. MÜLLER PÉTER
Járvány, foltvarrás 5–6/36
A NAMES projekt mint performatív emlékezet
POPOVICI, IULIA
Életfogytiglan. Vagy? 10/11
Színészszerződések Romániában
RÁDAI ANDREA
Itt és most 2/39
Desiré Fesztivál 2019, Szabadka
SIMON-HATALA BOGLÁRKA
Vékony jég 1/19
Hatalmi visszaélés és válságtünetek a német színházi struktúrában
A sokszínűségben rejlő erő 4/7
Körkérdés a külföldi táncművészeti felsőoktatásról
SZABÓ ATTILA
Elmélkedés a karantén performativitásáról 5–6/24
SZABÓ-SZÉKELY ÁRMIN
Színházi buldózer 9/29
Német nyelvű színházak online a járvány idején
TILLMANN ÁRMIN
A Handke-jelenség 1/5
Egy Nobel-díj háttere
VIDA VIRÁG
Ritmusba rendezett élet 3/48
Merce Cunningham önreprezentációja
SZEMLE
ADORJÁNI PANNA
A közösségteremtő színház nyomában 2/43
Erika Fischer-Lichte: Theatre, Sacrifice, Ritual: Exploring forms of political theatre
ANTAL KLAUDIA
Fontos dolgokról 5–6/67
Három bábos könyvről
KRÁLL CSABA
Korszakok, píár, vakfoltok 5–6/71
Győri Balett 40
LÉNÁRT ANDRÁS
Szorgos Pierrot színre lép (és beint) 10/43
Molnár Dániel: Vörös csillagok. A Rákosi-korszak szórakoztatóipara és a szocialista revűk
LŐRINC KATALIN
Róna Viktor feketén-fehéren 11/34
„Herceg a vasfüggöny mögül” – a PIM-OSZMI kiállítása a Bajor Gizi Színészmúzeumban
MÁRTON LÁSZLÓ
Színre szavak II-III. 1/45
A Bátor csikó című kötet szerzői utószava