Bogya Tímea Éva: Tulajdonképpen kincskeresés

Freak Fusion & Flying Bodies: cirQular - Trafó

A cirQular játék a testekkel, játék a terekkel és játék a nézőkkel. A város újraélesztése nem először foglalkoztatja Lennart Paart és Zoletnik Sophie-t, a cirQular koncepciójának a kidolgozóit. 2020-ban pár napig újcirkuszi mutatványokkal tették színesebbé a budapestiek karantén hétköznapjait a PLACCC Fesztivál Wa(l)kingthe City programsorozatában. (Már nem is tudom hány írásomban hivatkoztam a PLACCC-ra és nem…

Új e-dráma: Peer Krisztián: Hódítás, amivel nem dicsekszel

A szerző előszavával

(…) az a kezdetektől világos volt, hogy a színpadi szöveg csak akkor „dúsulhat” mai fordulatokkal, ha a sztoriban is lesznek új fordulatok, felidézve olyan jól ismert zsánereket, mint a standup, a börleszk, vagy a sitcom. Egy percig sem állítom, hogy következetes voltam abban, mely panelszituációkat szedtem ízekre kisrealista kérdéseimmel (hogy aztán még irreálisabb panelszituációval helyettesítsem…

Szoboszlai Annamária: Minden király

Slippery Project, 2. rész / TRIP Hajó

…ez alkalommal személyesebb színezetű a program. A legsikerültebb standupokban a jelen közállapotának éles, odamondó kritikája inkább az önvallomás, a saját sorskérdések kihangosításának „melléktermékeként” jelenik meg.

Gabnai Katalin: Gitárral a ribizliföldről

Háy János: A bogyósgyümölcskertész fia – az Átrium és a Mentőcsónak Egység produkciója, Bisztrószínpad

Ritka az a színházi este, amikor hazafelé azt dünnyögi az ember, hogy „No, akkor most megtanuljuk X vagy Y nevét!”. Időnként azért megesik. Abban, hogy az Átrium és a Mentőcsónak új bemutatóját látva, a tavalyi évben Hegedűs D. Géza és Forgács Péter osztályában végzett, s most – mondhatni – teljes fegyverzetben elébünk álló Kovács Máté…

Sebesi István: Pandémiavégi ünnepség

Állatfarm -­ Kolozsvári Magyar Állami Színház

Onnan lehet tudni, hogy kezdenek a dolgok rendbe jönni, hogy már felkerülhet az Állatfarm a színházak repertoárjára. Eredeti címében ott van ugyan, hogy tündérmese (Animal Farm: A Fairy Story), de félreérthetetlenül a sztálini szovjet rendszerről szól. Arról az antihumanista merényletről, ami a hitleráj mellett, és azt túlélve, örökre az önkény, a diktatúra és a személyi…

Papp Tímea: Várostörténetek

2in1 kritika: Dömötör András: A pestis - Deutsches Theater Berlin és Dömötör András: Marienplatz - Residenztheater München

A pandémia egyik paradoxona, hogy a színházi előadásokhoz való hozzáférésünk nem csökkent, mi több, kinyitotta a világot. Ennek egyik szerencsés következménye volt az, hogy az utóbbi években inkább német, mint magyar színházakban dolgozó Dömötör András két rendezése, a berlini Deutsches Theaterben készített A pestis, illetve a müncheni Residenztheaterben színre vitt Marienplatz is elérhetővé vált.

Albert Mária: Állatok és homlokzatok

Gianina Cărbunariu: A tigris – Szigligeti Színház, Nagyvárad

Ha egészséges iróniával és nagy adag lendületes hittel viszonyulunk a világhoz, ahogy azt Tóth Tünde tette a A tigris  rendezése közben, valóban sikerül szembesíteni a nézőt önmagával. Állatmesét, cirkuszt, kabarét, revüt nézünk, de, ha jól figyelünk, önmagunkat látjuk, amint kétségbeesetten szórakozunk a pusztulása felé tartó világban.

Érted, értem 9. – Tompa Andrea színházi beszélgetései 9.

2021. május 13-án a Színház folyóirat Facebook-oldalán került sor Tompa Andrea Érted, értem színházi beszélgetéssorozatának kilencedik adására, melyben a dokumentarista színházról volt szó. A beszélgetés videófelvételét most a honlapunkon is megosztjuk olvasóinkkal.

Ölbei Lívia: Beckett hálójában

Beckett: A játszma vége – Weöres Sándor Színház, Szombathely

Zsótér Sándor első Beckett-rendezése A játszma vége, a szombathelyi Weöres Sándor Színházban ez volt a második premier az újranyitás után. Soha jobbkor: a létezés abszurditása, az eredendő kiszolgáltatottság, a végzetes össze- és elzártság most nem a mélyben lappangó érzet, hanem banalitás. Aki játszik és játékba hív: Nagy-Bakonyi Boglárka, Major Erik, Szerémi Zoltán és Németh Judit.

Urbán Balázs: Más világ

Závada Péter: A széplélek – Stúdió K

A Neuschwanstein kastély olyan látványosság, amelyet szavakkal leírni nem lehet. De még a képek is keveset éreztetnek belőle. Ha azt írom, hogy a kastélyt körüljárva, majd az épületben mászkálva valahol a valóság és a képzelet/álom határvidékén éreztem magam, csak közhelyeket halmozok. Már csak azért is, mert e romantikus mesevilágtól nem idegen a köznapi praktikum sem:…

Megjelent a júniusi számunk!

Kapható az újságárusoknál

► Vezető témánk: SZÍNHÁZ ÉS ÖKOLÓGIA. Kricsfalusi Beatrix problémafelvető cikke a környezettudatosság és az előadó-művészetek bonyolult viszonyrendszeréről Jérôme Bel kiállása kapcsán: „Bel pozíciója a klímadiskurzus (…) jelentős ellentmondására is rávilágít. Jelesül arra, hogy a környezettudatos életmód propagálásakor hajlamosak vagyunk túlzott jelentőséget tulajdonítani az egyéni felelősségnek, miközben a környezetszennyezésért nagyságrendileg meghatározó mértékben a multinacionális nagyvállalatok és…

A Színház.NET-en a februári szám!

Művészeti felsőoktatás III. / A színházi képzés új útjai. Dramaturgia I. Romareprezentáció. Szabadka. Könyv.

► Vezető témánk: MŰVÉSZETI FELSŐOKTATÁS III. / A SZÍNHÁZI KÉPZÉS ÚJ ÚTJAI. „…egy fiatalember fejében elsősorban az a kérdés merül fel, amikor bekerül egy intézménybe, hogy ő kicsoda, ő mit gondol a világról, és hogyan tud arra reagálni. Ha ezt nem vesszük figyelembe, akkor bármilyen képzési programot csinálhatunk, összeomlik.” Bodó Viktor, Ördög Tamás, Schilling Árpád…