Ibos Éva: Törékeny színészkirály

„Embernek röpülni boldogság” – Latinovits Zoltán (1931-1976) – az OSZMI kiállítása a Bajor Gizi Színészmúzeumban

Ha egy külföldi látogató, akinek fogalma sincs róla, hogy ki volt Latinovits Zoltán, besétálna az OSZMI kiállítására, alighanem pusztán a képek láttán is megérezné nagyságát. Hatásos fotókat látunk, amelyek egy része érzékeny, mélyre hatoló portré, ha pedig nem beállításról van szó, türelemmel kivárt, sokatmondó pillanatok, melyeken átsüt a színészkirály karizmája.

Cseicsner Otília: Atmoszférák finomhangolásban

2in1 kritika: Der Untergang des Hauses Usher és Komplizen – Burgtheater, Bécs

Láng Annamária még a COVID előtt a bécsi Burgtheaterhez szerződött, és a közel egy éves kényszerszünet után 2021. őszén egyből négy előadásban lehet őt látni: az Automatenbüffet, a Der Untergang des Hauses Usher (Az Usher-ház vége), a Komplizen (Cinkosok) és a Mesél a bécsi erdő című produkciókban (az előadások újra műsoron december 13-tól).

Gabnai Katalin: Ünnep fekete-fehérben

Pilinszky János: Urbi et orbi - Síremlék – Radnóti Miklós Színház

„Pilinszky más. Mindenki más, de vannak másabbak. Pilinszky ilyen másabb a magyar költészetben és a költészetben, vagyis csakugyan más, igazi más, mélyen eltérő, ritka, valószínűtlen. Egy fehér antilop, egy transzurán elem…” – írta róla Nemes Nagy Ágnes. Ezt a másságot fokozott mértékben érzik, akik a színműíró Pilinszkyt próbálják elméletben, vagy – még kimondani is izgalmas!…

Lénárt Gábor: Kötődések, kapcsolódások

2in1 kritika: Közép-Európa Táncszínház (KET): Recortes és Set Your Mind Free

Izgalmas látni, hogy a KET táncművészei (…) mennyire hitelesen reagálnak a két teljesen más formanyelvvel rendelkező koreográfus látásmódjára.

Amikor a villa beszélget a kanállal

Távbeszélő 10.: Láng Annamária és Markó-Valentyik Anna

A Jászai Mari-díjas színésznő, a bécsi Burgtheater tagja, Láng Annamária és a győri Vaskakas Bábszínház színésznője, Markó-Valentyik Anna egymástól alig valamivel több, mint egy órányi utazási távolságra beszélgettek. A Távbeszélőben alkotókat kérünk fel, hogy hívják meg egy tőlük távol élő kollégájukat szakmai eszmecserére. A beszélgetést kísérte, szerkesztette: Proics Lilla.

Urbán Balázs: A düh felnyitotta apa pisisorompóját

Werner Schwab: Pisztácia és mogyoró – székesfehérvári Vörösmarty Színház

„Radikális komédiát” láthatunk a székesfehérvári színház Kozák András Stúdiójában, és ez a szokatlan jelzős szerkezet meglepően pontos műfaji leírásként is működik. Merthogy Werner Schwab darabja roppant mulatságos, annak ellenére (vagy azzal együtt), hogy főszereplője elteszi láb alól az összes többi szereplőt. Az eredeti cím – Népirtás avagy nem funkcionál a májam – némiképp közvetlenebbül utal…

Szemerédi Fanni: A világ a vállunkon

Baltazár Színház: A világot tartó oszlopok

Magyarország egyetlen profi szinten működő, értelmi sérült színészeket foglalkoztató színháza, az idén 23 éves Baltazár Színház új bemutatója a jelen társadalmi problémákat és az egyén feladatait, lehetőségei vizsgálja mesébe, mítoszba csomagolva. Szerencsére nem hagyja, hogy elmerengjünk, elfilozofálgassunk: humorral, éleslátással rántja vissza a nézőt a földre, hogy aztán mesével szóljon hozzá újra.

„A veszély, hogy bekapcsol az öncenzúra, állandó”

Szenteczki Zitával Dézsi Fruzsina beszélgetett

Szenteczki Zita alig néhány éve, 2017-ben végzett a Színház- és Filmművészeti Egyetem bábrendező szakán. Azóta számos kőszínházi előadást és független projektet tudhat maga mögött, sőt már túl van egy alkotói kollektíva megalakításán és az abból való kilépésen is. Legutóbb egy egészen új szerepkörben próbálta ki magát: Saját drive című előadásában performerként van jelen a színpadon.…

Oltean Márk: Küküllő-menti neo(n)haramiák

Schiller: Haramiák – Tomcsa Sándor Színház, Székelyudvarhely

A nyelv magyar, a stílus székely-német. Csavart kronológia, filmszerű stílus. Flashback-start-forward-stop.

Urbán Balázs: Látogatók a zsinagógában

Didier Caron: Hamis hang – Orlai Produkció

Felfedezésre váró dráma egy újonnan felfedezendő térben: így zanzásíthatnám a tényt, miszerint Didier Caron darabjának budapesti bemutatóját az Orlai Produkció a frissen felújított Rumbach Sebestyén utcai zsinagógában tartotta.