Pressburger Csaba: Transz-monológok Csehov – Góli: A három nővér – Kosztolányi Dezső Színház, Szabadka Három férfiszínész Csehov Három nővérének címszerepében – a Haumann–Márkus–Körmendi-trojka négy évtizeddel ezelőtt már lelőtte ezt a poént. A Kosztolányi Dezső Színház színészei, a Mészáros–Kucsov–Búbos-trió azonban nem öltözött női ruhába, nem torzította nőiesre a hangját, nem használt parodisztikus stíluselemeket. A klasszikus paródia-értelmezésre maga a végtelenül minimalista színpadkép sem csábít, a nyugtalanító zenés felütés (Erős Ervin és […]
Berecz Zsuzsa: Lélegzés az egyetemen Bojana Kunst "Lélegzés, tanulás és reciprocitás a nemzetközi művészeti oktatásban" című előadásáról Milyen tartós hatásai lesznek ennek az új rendellenes rendnek arra, ahogy élünk és dolgozunk – ezen belül is különösen az előadóművészet területén? Hogyan alakulnak át az intézményeink? Milyen etikai, biopolitikai vagy esztétikai kérdések kerülnek felszínre, ha a lélegzés egyéni és kollektív folyamatára gondolunk?
Tompa Andrea: Volt idők Tünet Együttes: A tünetegyüttes - filmváltozat és Réti Anna: Majdhaleszidőm - filmváltozat Mindkét darabot láthattam élőben (mindkettőt két éve), bizonyos pillanatokat őrzök az élő színházból. A film azonban olyasmit is tud, amit a színház nem: egészen közelivé válni. (…) Hozzám beszélnek, és csak nekem.
Hermann Zoltán: „Akinek ennyi jó kevés” Magyar Állami Operaház online közvetítés - Mozart-Stephanie-Varró-Vecsei H.: Szöktetés a szerájból Minthogy ezúttal, a járványügyi korlátozások miatt, a közönség online jóindulata váratik el, az Operaház Szöktetés a szerájból bemutatója mindenféle vizuális gyönyörökkel kecsegteti a nézőt, igyekezve elterelni a figyelmét Hildesheimernek a mozarti daljáték-műfaj színházi kódját érintő megjegyzéséről.
Gabnai Katalin: „Innen van legmesszebb az ég” Gábor Sára Kutyaportéka című műve és a Dollár Papa Gyermekei társulat Otthon című online előadása a Trafóban kritika A mélyben élők világába vezet, s a megszokott súlyokat riasztó természetességgel viselő embertársaink testi-lelki otthontalanságához visz közel bennünket a Trafó két egymástól eltérő témájú, de megvalósításában egyaránt figyelemre méltó, rangos távszínházi produkciója.
Urbán Balázs: Szárnyaló emlékek Marosvásárhelyi Nemzeti Színház Tompa Miklós Társulata – Grand Hotel Retromadár A retromadár különös állat, legközelebbi rokona alighanem a fehér holló. Merthogy ez utóbbi repkedésével nagyjából megegyező gyakorisággal születik meg egy nem irodalmi alapú, ízig-vérig szerzői színházi előadásnak a folytatása. Ám a retromadárral Marosvásárhelyen most ez is megtörtént…
Új e-dráma: Halasi Zoltán: Béke velünk avagy az átmenet A szerző előszavával A mi nagy népi színházunk (a társadalom) tapasztalatom szerint a szembe nem nézést tűzi műsorra folyamatosan. Az emberek lapítanak és hárítanak. „Vagyis hogy élni akarnak.” (© Petri)
Puskás Panni: Levél a méla önsajnálathoz Fekete Ádám: Levél anyámhoz – Trafó e-néző #06 Fekete Ádám online performansza az összes voyeuri kíváncsiságunkat kielégítette, sőt, tovább megyek: olyan dologba engedett számunkra betekintést, ahova betekinteni nagyon illetlen dolog.
Szász Emese: Hangszátyárok és mozdulatbetyárok 2 in 1 kritika: az M Stúdió és Nagyvárad Táncegyüttes online bemutatói Négy erdélyi előadás, négy különböző perspektíva, az egyetlen közös vonásuk, hogy megpróbálnak új kifejezésmódokat találni egy olyan krízissel teli év megfogalmazására, amelyben a megszokott szavak úgy váltak le tárgyukról, mint a cipőtalp.
Pécsi szál Távbeszélő 6.: Ujvári Janka és Füsti Molnár Éva Két színésznő: Ujvári Janka és Füsti Molnár Éva. Két szakma: prózai színház és báb. Hol távolabb, hol közelebb egymáshoz, most éppen mindketten Pécsen. A Távbeszélőben alkotókat kérünk fel, hogy hívják meg egy tőlük távol élő kollégájukat szakmai eszmecserére. A beszélgetést kísérte, szerkesztette: Proics Lilla.
Hangosító 25. – Színház és stream – podcast Barnák Lászlót, Mácsai Pált és Rozgonyi-Kulcsár Viktóriát Gócza Anita kérdezte A 25. Hangosítóban a színházi streamről beszélgetnek a vendégek: Barnák László, a Szegedi Nemzeti Színház főigazgatója, Mácsai Pál, az Örkény Színház igazgatója és Rozgonyi-Kulcsár Viktória, a Jurányi Ház vezetője. Gócza Anita kérdezte őket.
Szilvay Máté: Az ellenállás művészete Beszámoló a január 19-i #freeSZFE kerekasztalról A Színház- és Filmművészeti Egyetem ügyéről szervezett angol nyelvű, online beszélgetést január 19-én a Berliner Ensemble és a Freie Ungarische Botschaft. Mit jelent az egyetemfoglalás és a hallgatói mozgalom egy szélesebb európai kontextusban, és milyen lehetőségei vannak a nemzetközi közösségnek az SZFE-s diákok támogatására?