Tompa Andrea:Képtelen történet
A kortárs drámától, sőt textusoktól idegenkedő erdélyi teátrumok sorában, úgy tűnik, a kisebb színházak szívesebben játszanak magyar és külföldi kortársat.
Roland Schimmelpfennig – e név olvastán most többen lapoznak, pfuj, az a germán darabgyáros! – már járt Marosvásárhelyen, pár éve az ottani a főiskolán vitték színre az előadásnak is bevált Az arab éjszakát. Most a Nő a múltból című darabja megy a vásárhelyi Nemzeti kistermében, egy érvényes, a helyi értéken túlmutató előadásban.
A kortárs drámától, sőt textusoktól idegenkedő erdélyi teátrumok sorában, úgy tűnik, a kisebb színházak szívesebben játszanak magyar és külföldi kortársat, míg a nagyok (mind térben, mind tekintélyben jelentősek: Kolozsvár és Sepsiszentgyörgy) maradnak a klasszikusoknál. A kisvárdai fesztiválon több kortárs textus inkább dilettáns szinten szólal meg, ezért aztán semmi üdvözítő nincs benne, még a kortársi mivolt sem. Hogy mennyire avítt a repertoár a határon túl is – meg itthon is -, arra végtelen számú példa sorolható. Üdítő kivételek: a székelyudvarhelyi Nézőpont Színház Love & Money című előadása, ami nem halhatatlan remekműből készült, mégis: kortárs, mai érzékenységet megszólaltató produkció; és az általam csak részben elfogadható szabadkai Urbi et orbi, ami minden rendezői lilasága ellenére nagyszerű hangütésű (nyitányú) közösségi drámakezdemény, és végül a fesztivál saját produkciójaként bemutatott Mesterek és tanítványok meglehetősen esetleges címen futó előadása, Gyarmati Kata ígéretes drámavázlata. Úgy tűnik, a kis, periferiális színházak, esetleges vagy éppen fiatal társulatok vágynak inkább a kortárs szövegekre, a nagyok „textuálisan” hagyományőrzőbbek, konzervatívabbak.
Schimmelpfennig általam kedvelt drámája, a Nő a múltból – melyet már Örkény színházbeli változatában is figyelemre méltónak találtam – most két rendkívül erős színésznővel, egy jó csapattal és egy jóízlésű, jó ritmusérzékű, dinamikus, játékos rendezővel találkozott. Harsányi Zsolt – egyébként a vásárhelyi Nemzeti fiatal színésze, aki pár éve rendező szakon is diplomázott – figyelemre méltó munkát végez: előadásában a hangsúlyt a színész drámai erejének kiaknázására és a helyzetek komikus olvasatára helyezi, hideget-meleget felváltva adagolva, végül megfűszerezi némi revüs könnyűséggel, elidegenítéssel, amiben minden megtörténik, de vissza is vonódik. Ám mégsem marad tét nélkül a játék: az elszámolatlan múlt egy (végzet)asszonya alakjában bekopog a hétköznapokba, egy házastárs életébe, és tarol, számon kér régi ígéreteket, és szürreális fátummá válik. Mégiscsak jó dráma ez.
Roland Schimmelpfennig:
Nő a múltból
(Marosvásárhelyi Nemzeti Színház)
Fordította: Gáspár Ildikó. Zene: Zeno Apostolache. Díszlet-jelmez: Bianca Imelda Jeremias. Rendező: Harsányi Zsolt.
Szereplők: Korpos András, B. Fülöp Erzsébet, Becse Ramóna e. h., Berekméri Katalin, Bartha László Zsolt.