Herczog Noémi: Víztűznézőben
A lefóliázott ház tehát a világ modellje, madeleine sütemény helyett kacatokkal utazhatunk az eltűnt idő nyomában…
Jön a víz, tehát lefóliázzuk a házat. A Tűzálló esernyő című Tolnai Ottó-írás adja az alaphelyzetet. Ki-ki (a Paripacitromszereplőgárdája) behurcolja szíve csücskének megmentendő lim-lomját, múltjának egy darabját, így a hullámpapírral lefedett tér kissé túlzsúfolt lesz. Ezeken a tárgyakon keresztül ismerjük meg a szereplők múltját, ez a Végeladáshozadéka. Ahogyan a szövegekben az árvalányhaj képe rímel a copfra, s ahogy a dogmatizmusból „dán-dog” lesz, úgy függ össze ebben a Gyarmati Kata által a három darabból ügyesen összeoperált negyedik „történet-varkocsban” is minden mindennel, és semmi semmivel.
Általában szó szerint értelmezett szöveg jelenik meg a színpadon. Teljes motívumkupac, ami mögött nem feslik fel a törvény szövedéke. Ha Lilike társa a magányban a kissé didaktikusan felmutatott aranyhal, akkor élő aranyhal kerül a színre, még szerencse, hogy a félszemű százlábúra csak annak gyufásdoboz-lakhelye utal. De a sok tárgy káoszában vajmi kevésszer fedezhető fel elemeltség, közös nyelv használata vagy valami mélyebb összefüggés. Csupán néhány rögeszmés ember önző monologizálása zajlik. Minden realisztikus, miközben nonszensz. A jobb pillanatokban szemlélgethetjük (a biztonságos nézőtérről) az élet veszélyességét. Hannus Zoltán Zetor Traktorja például elhatározza, hogy megszerzi szegény Józsi (Spilák Lajos) ősmagyar varkocsát, s ehhez a mai tüntetőkhöz hasonlatosan elkendőzi arcát, Lilike pedig bánatában elássa szerelme dédelgetett paripacitromát, a szeretett lószart. E két, kitüntetett jelentőséget kapó jelenet is történetzsákutca. Nem vezet sehová.
Az előadás végén nem a víz jön, hanem a perzselő nap tűz – egy másik társaságra. A „tűzföldi” jelenet az addigi naturalizmus ellentéte. Akár a Mundruczó Kornél rendezte A jégben, ahol elemeltebb a második felvonás, itt is ilyen a legvégső jelenet. A hullámpapírokkal betakarózott emberek szabályos rendben fekszenek, napoznak a színen, közben távolról figyelik a befóliázott házat, a mások tragédiáját, amely a messzeségből nem érthető meg, nem érezhető át, legfeljebb jót lehet filozofálgatni rajta. A társaság egységes, tagjai – legyenek bár különböző rögeszméik – egyformán szomjasak és felszínesek.
Nem azért tartom a tűz jelenetét a vízénél sokkal sikerültebbnek, mert azt gondolom, rend van a világban. A zűrzavar oka a sokféle igazság, a párbeszédképtelen rögeszmék – ez igaz. De talán ennél többről szólnak az elhangzott szövegek, s így az előadás bizonyos összefüggések szépségére mutat rá. Ha azonban mindez csak a szöveg szintjén valósul meg, a színrevitel elveszti értelmét.
Lilike eleinte szeretni valóan naiv s egyben kihívó bakfis (Rusznák Adriennt jól eltalálta a szerep). Az utolsó jelenetben hanyagtartású lángosárusként unottan, mégis intenzív színészi jelenléttel néz végig a napozó embersormintán. Szó szerint és átvitt értelemben is kimagaslik a színen.
Skalpoljuk meg szegény Józsit!
Szövegkönyv, Tolnai Ottó művei alapján: Gyarmati Kata. Jelmezek, tárgyak: Németh Ilona, Bodor Kata. Fény, hang: Fodor Gergely. Rendező: Fodor Tamás.
Szereplők: Spilák Lajos, Nyakó Júlia, Tamási Zoltán, Hommonai Katalin, Hannus Zoltán, Géczi Zoltán, Fodor Tamás, Horváth Zsuzsa, Lovas Dániel, Rusznák Adrienn.
Stúdió K Színház, 2008. október 30.