Koltai Tamás: A hanyatlás parabolája
A gyerekszínházi játékmanír és az öltözői színészmanír elég az on stage és az off stage különbségének érzékeltetéséhez
Mi történik, ha a Zebra nem viszi át az Oroszlánt a vízen? Akkor az Oroszlán meghal a tűzvészben. A vízben viszont jön a krokodil. Kit fog bekapni? A dolog nemcsak individuális szempontból döntő, ez birodalmi kérdés, mivel az állatok királyáról és a trónkövetelőről van szó. De nem úgy, ahogy gondolnánk. Az állatok királya – Schimmelpfennignél – a Zebra, az Oroszlán csupán pályázik a posztra, azzal az érvvel, hogy ő az erősebb, a nagyobb és az okosabb. Ez egy demokratikus királyválasztás, mindenki érvelhet, amiből kiderül, hogy vannak erősebbek, nagyobbak és okosabbak az Oroszlánnál. Ezt feltűnően sokan állítják, többnyire magukról.
Schimmelpfennig nem ezópusi állatmesét írt, hanem színházi példázatot. Az állatok birodalma színházban játszódik, az állatok egy darab szereplői, azaz színészek. Ha a színház a színházról szól, az gyakran az üresség jele. A színházi emberek azt hiszik, hogy a színház dolgai rajtuk kívül másokat is érdekelnek. Talán így is volt, amikor még volt disztingvált polgári színház és disztingvált polgári közönség, s a kulisszák mögötti világ pajzán sejtéseket, pletykákat és szerelmi titkokat kínált. Az akkori nézők ezt szerették. Ma inkább azért választanak a színházak színházi darabokat, hogy fölhívják a figyelmet saját fontosságukra, holott ezt éppen nem színházi darabokkal kellene. Néha még a nem színházi darabokat is színházi környezetbe helyezik, hogy jelezzék, mennyire nélkülözhetetlenek. Süllyednek lefelé – ami súlytalanságuk miatt meglepő -, és közben azt kiabálják, hogy mentsétek meg a színházat.
A negyvenen épp hogy túl még mindig fiatalnak számító német darabgyáros – jó tíz év alatt kétszer annyi színpadi mű – bár nem valami nagy tehetség, de a nyafogásnál azért többre tartja magát. Legalább van benne irónia. A színészek, akiket megírt, már hat éve játszszák az állatmesét, mindennap, hétvégén többször, egyesek a bemutató óta egyfolytában. Ez önmagában siralmas, de mint probléma továbbra sem tartozik a közre, ilyen a színházi ipar, amely a nézőnek teátrális rágógumit, a színésznek megélhetést nyújt, a művészethez semmi köze, és tévedés azt gondolni, hogy ha nem a heti en suite színházi futószalag működik, hanem repertoárban, más előadások társaságában megy a darab ugyanilyen hosszú ideig, akkor jelentős a különbség. Még akkor sem feltétlenül, ha rövidebb ideig megy, abból is lehet színházi kényszermunka. Schimmelpfennig ez utóbbiról beszél. Az állatok birodalmának hierarchiája megismétlődik az emberek birodalmában. Vége lesz az eddigi sorozatnak, új éra jön, egyesekkel „már tárgyalnak”, másokkal nem, föllép a „zebra vagy oroszlán?” effektus, kérdés, hogy ki mellé érdemes állni, esetleg a kettő között röpködni, mint a marabu. Az öldöklés a túlélésért folyik – munka nélküli férfi színészek például fejkendőt húzva elmehetnek libanoni és iráni takarítónőnek egy tisztítócéghez -, és az eredmény eléggé siralmas. Akik eddig az Oroszlánt, a Vadmacskát, az Antilopot, a Marabut játszották, ezután a Tükörtojást, a Borsdarálót, a Pirítóskenyeret és az Összepréselt Műanyag Ketchuposflakont fogják játszani.
Az egyik kivétel Király Attila, ő a Zebra jelmeze alatt Frankie karakterét is megfogalmazhatja, azét a színészét, aki megpróbál kitörni. Frankie számára Schimmelpfennig legalább írt egy helyzetet, amelyben lecsap a Chris nevű rendezőre, szinte csapdába ejti, azt remélve, hogy jobb szerephez jut általa. Csakhogy Chris iránytalan, szétszórt, narcisztikus figura, nem jut vele semmire. Kettőjük jelenete önálló epizód a darabon belül, nem túl eredeti, mégis az előadás legjobb része. Ebben Király Attila segédletével Makranczi Zaláné az érdem, aki Chris szerepében kiemelkedően jó. Laza és lezser csávót játszik, aki önmagán kívül semmire sem tud összpontosítani, saját attitűdjét viszont, mintha spontán módon tenné, szüntelenül vigyázza, szemüvegét, haját igazítja, pózol, tükörben figyeli előnyösnek kipróbált mozdulatait, rájátszik életszerűtlen életvitelére („elfelejti” a szállodáját, a szobaszámát, a várost, sőt az országot, ahová vendégszerepelni megy, ismerősei telefonszámát, s hogy hová tette a papírt, amelyre föl vannak írva), s eközben a nagyképűen üres szakmai kommunikáció verbális és gesztuskészletével mond „véleményt” (valójában semmit) arról, amire vagy akire még csak nem is emlékszik. Csupa színházi bennfenntesség ez is, de rendkívül szórakoztató, és Makranczi Zalán jelentékeny színészi fejlődéséről tanúskodik.
Roland Schimmelpfennig:
Az állatok birodalma
(kecskeméti Katona József Színház és
a Zalai Nyári Színházak Kht.
közös produkciója)
Díszlet: Mira János. Jelmez: Benedek Mari. A rendező munkatársai: Márton Andrea és Hollós Gábor. Rendező: Bodolay.
Szereplők: Sorbán Csaba, Fazakas Géza, Gidró Katalin, Magyar Éva, Király Attila, Makranczi Zalán, Balogh Erika, Kéner Gabriella, Báhner Péter, Bori Tamás.