Nánay István: Koppintás
Sztravinszkij Oedipus rexének képeit nézve meglepődve látom, hogy a szereplők ott ugyanolyan hatalmas kesztyűt hordanak, mint itt, az Amalfiban…
Miután megjelent a Nemzeti Színház Amalfi hercegnőjéről szóló kritikám, egy ismerősöm felhívta figyelmemet két Youtube-videóra, melyek egy 1993-as tókiói előadás részleteit rögzítik. Sztravinszkij Oedipus rexének képeit nézve meglepődve látom, hogy a szereplők ott ugyanolyan hatalmas kesztyűt hordanak, mint itt, az Amalfiban, s a fejükön viselt emberfejes süveg, a megmintázott arcvonások is egyeznek. Még a főszereplő fejékéből kimeredő négy pálca is ismerős, itt a címszereplő ezekre aggatja fel a gyerekeit szimbolizáló maszkokat. Sok hasonlóság fedezhető fel azAmalfi és Balázs Zoltán tavalyi Mezzo-fesztiválon látott-rendezése, A vámpír között is, de ezek egy alkotói periódus közös stiláris jegyeiként értelmezhetők. De miként értelmezzem két előadás látványelemeinek azonosságát?
2009. május 18.