Deres Kornélia, Herczog Noémi: Gyerek, kutya, színház
„Egyáltalán nem szeretem a gyerekeket a színházban, se a kutyákat.”
A szakmai vs gimnáziumi beszélgetés meccsében idén (is?) az utóbbi nyert. Legalábbis ami az egrieket és a jó hangulatot illeti. Visszatérő tapasztalat, hogy a szakmai beszélgetések ritkán lépnek ki az unalom-idegesség-értetlenség (Bermuda) háromszögéből, mind a megszólalók, mind a megszólítottak tekintetében. Természetesen, tisztelet a szerencsés és üdítő kivételnek (mert olyankor például egészen feldobódunk, mikor azt halljuk, hogy a színházban használt video-bejátszással „tetszettek volna filmfesztiválra menni”). Ezzel szemben a Leőwey Klára Gimnáziumban tartott, (nem kizárólag) diákoknak szóló alkotói beszélgetéseken érezhetően felszabadultabb a „szakma”: kevesebb az ideg, kevesebb a frusztra.
Idén bő volt a kínálat: az egrieken kívül a diákok meghallgathatták Zsótér Sándort, a Krétakört, Trill Zsoltot és Szűcs Nellit, a Szputnyikot, a KoMát vagy akár Fáy Miklóst is. (Igaz, hogy mikor eredetileg a Szputnyikos beszélgetésre érkeztünk, csak a portás bácsival tudtunk empatikus eszmecserét folytatni a programváltozások mibenlétéről – a POSZT honlapja és az iskolai faliújság tükrében.) Ráadásul a közönség összetétele minimum „gyanús”: hallani gimnazistának öltöztetett civilekről, áltanárokról, bérnézőkről, rendezőnek álcázott romlatlan, levelező tagozatos rendőrökről, sőt felmerült az is, hogy Mészáros Mátét saját dublőre alakította a gimnáziumban. Persze ezekért az információkért nem tudunk kezességet vállalni – mikor beléptünk az iskolába, hirtelen mi is idegen identitásban találtuk magunkat. Mire rendezni tudtuk személyiségünk ilyetén hasadását, már azt hallani, a meghívott vendégek nem mernek belépni az iskolába, a kapu előtt szoronganak (rebesgetik: középiskolai traumáikból rögtönöznek pszichodráma-foglalkozást), miközben Ötvös András (kopogó?) szellemként bolyong az osztálytermekben (állítólag vele volt Fenyő Iván is, de őt azóta sem látták). Szerencsére miután a nyugtatóul osztogatott iskolatejek hatására mindenki túllépett saját neurózisán, máris meghallhattuk, ahogy Máté Gábor atyai szigorral és szeretettel meséli a Csörgess meg! című előadást kialakító rendezői és színészi akarat viszontagságos harcait. Például mikor a színészek vérszemet kaptak az eredeti helyszín (SZTK rendelő) hárommá bővítésétől, és nem tudtak gátat szabni kívánságaiknak. Kaszás Gergő például mindenáron Karádyt szeretett volna énekelni, Bozó Andrea gyereket és lakásbelsőt akart, de Pannon GSM-bolt is szerepelt a vágyak között.