Új e-dráma: Kárpáti Péter: Én, a féreg
Kárpáti darabját Bodó Viktor rendezésében nagy sikerrel játssza a hamburgi Schauspielhaus.
Kárpáti Péter – Kafka Átváltozás című elbeszélése alapján készült – darabját 2015. január 10-én mutatta be a hamburgi Schauspielhaus Bodó Viktor rendezésében. Az előadás nagy sikert aratott, és azóta is repertoáron van.
A groteszk revüről a Bild is beszámolt Botrány-Kafka Hamburgban című cikkében, külön kiemelve a bemutató egyik legérdekesebb incidensét, miszerint a „sztárkritikus”, Hellmuth Karasek fejét eltalálta egy tekercs vécépapír.
A Nachtkritik kritikusa, Falk Schreiber a színházi tér leírásával kezdi cikkét (Helló, bogárkám!): rozsdás, nyirkos, a nézőtérre is kiterjedő akna, látványa megindító. Szerinte Bodó Viktor és Kárpáti Péter Kafka színházi specialistája, hiszen színpadra állították már a Kastélyt, az Amerikát és a Pert. Viszont ellentétben ez utóbbiakkal, az Átváltozás távol áll attól, hogy jó színpadi alapanyag legyen, ráadásul Kafka maga kérte, hogy a férget ne ábrázolják soha: elbeszélése nem rémtörténet.
Kárpáti Péter a darabról:
„Ne ezt, kérem, ne ezt!” – írta Kafka 1915-ben lipcsei kiadójának az első kiadás borítójának egyik tervezete kapcsán. – „A férget önmagában nem lehet lerajzolni. Sőt, még távolból sem mutatható…”
Ugyanez a probléma jelentkezik a színrevitelnél is. Az eredeti elbeszélés nemcsak halk és cselekménytelen: a főszereplő, a depresszív és finom emberi lélekkel rendelkező iszonyatos féreg színészi megmutatása is rendkívül problematikus. A darab és Bodó előadása eltérnek az eredeti történettől, inkább annak paródiáját alkották meg, abból kiindulva, hogy ma egy efféle másság milyen reakciókat váltana ki a környezetéből, milyenfajta groteszk magyar–német, európai fogyasztói rémálmot indukál. Magát a férget pedig nem (vagy alig) mutatják meg a színpadon, helyette azt a rémületet, iszonyatot, csodálatot, röhejt, amelyet felkelt az őt szemlélő szereplőkben. A féreg ugyanakkor mégsem láthatatlan: ez a hatalmas lény a százlábú, százfejű közönség. A nézők szubjektív kamerával, Gregor Samsa szemszögéből nézik a szörnyű bohózatot.
A féreg mi vagyunk.
Összeállította: Rádai Andrea