Nagy Klára: Kelet-ázsiai valóságok Bécsben

Ho Rui An – The Economy Enters People; Toshiki Okada / chelfitsch, Teppei Kaneuji – Eraser Mountain – Kunsthalle, Bécs

Anyagilag kisemmizett emberek a vérfürdőt is vállalják a jobb élet reményében. Így lehetne összefoglalni az elmúlt két év zajos sikerét, az Oscar-díjas Élősködőket, és a netflixes Squid Game-et. Mindkét produkciót dél-koreai alkotók készítették, így talán a nagyközönség számára is egyre nyilvánvalóbb, hogy a kelet-ázsiai gazdasági csoda micsoda társadalmi poklot hozott létre.

Új e-dráma: Miodrag Ilić: Casanova Don Juan ellen

Varga Iván előszavával

A darab letölthető INNEN Varga Iván: Casanova Don Juan ellen Két nőcsábász, két felfogás szembeállítása és konfrontációja: az egyik oldalról az életteli szenvedély és örök nemi vágy, a másik oldalról a duhaj bujaság és a férfiúi fölény. Ezúttal az öregedés és az elmúlás tragikomikus perspektívájában. Egy cseh kastély könyvtárának mélyén a legendás Casanova ifjúkori kalandjairól ír…

Tompa Andrea: „Könyörgök, hagyja abba!”

Orosz színház(iak) háború idején

A háború az orosz színházi közeget nemcsak sokkolta, de sok szempontból szétdúlta, talán még jobban megosztotta. Felmondások, kirúgások, hűségnyilatkozatok, petíciók, Putyinhoz írott könyörgő levelek, elmaradt ünnepségek, összevont színházak, sorra lemondott külföldi vendégjátékok. Az egyes színházi ember megnyilvánulásai, az események óránként jelennek meg a legbátrabb orosz kritikus, Marina Davidova által főszerkesztett Tyeatr oldalán „színház a háború…

Gabnai Katalin: Lövésre készen

Thomas Vinterberg – Tobias Lindholm – David Farr: Vadászat – Budaörsi Latinovits Színház

Thomas Vinterberg és Tobias Lindholm 1989-es Születésnap című filmje a bűn elhallgatásáról, a gyerekeit erőszakoló gazdag polgárról és környezetéről szólt. A belőle készült színpadi változatot – Ünnep vagy Születésnap címmel – sokfele játszották és játsszák Magyarországon. Budaörsön 2020 őszén Pelsőczy Réka rendezésében került színre a darab, és sikerrel fut azóta is. A napokban került bemutatásra…

Szoboszlai Annamária: De miért?

2 in 1 tánckritika: GG Tánc Eger: Sisi, a magyarok királynéja és Kecskemét City Balett: LOTUS projekt

Darabot csinálni bármilyen címmel lehet, nem Sisi meg a lótuszvirág a gond, hanem a krónikus témahiány.

Urbán Balázs: Színpadhattyú

Esterházy Péter: Csokonai Lili – Tizenhét hattyúk – Magyar Színház

Amikor a Tizenhét hattyúk 1987-ben először megjelent, Csokonai Lili neve alatt, bárkinek, aki beszélt vagy írt a műről, először tippelnie kellett. Mármint az íróra, hiszen az első kiadás borítóján nem szerepelt a valódi szerző neve. S noha Esterházy Péter a leggyakoribb tippek közé tartozott, sokan tették a voksukat Weöres Sándorra is. Akik rá gondoltak, azok…

Hermann Zoltán: A képmutatás iskolája

Choderlos de Laclos – Kiss Csaba – Müller Péter Sziámi – Kovács Adrián: Veszedelmes viszonyok – Budapesti Operettszínház (Kálmán Imre Teátrum)

Magából Laclos regényéből, és jobb esetben a belőle készült adaptációkból is ki szokott derülni, hogy a Veszedelmes viszonyok igazából a képmutatás magasiskolája: ezért is olvasták 1782-ban az ancien régime leleplezéseként a Les liasons dangereuses-t, a levelezés mint viszonyrendszer korai hálózatelméleti, szociálpszichológiai esetleírásaként.

Bogya Tímea Éva: Színházi komédia

Shakespeare: Szentivánéji álom – Budaörsi Latinovits Színház

…a shakespear-i vígjáték alapjában véve nem egyéb, mint egy álomszerűen bűvös és álomszerűen igaz Théâtre d’amour – a szerelem színjátékai.” Hevesi Sándor: Amit Shakespeare álmodott A Budaörsi Latinovits Színház Szentivánéji álom előadása nem mond radikálisan újat a drámáról vagy Shakespeare-ről, de egy újabb, szokatlanabb közegbe helyezi a történetet, ahol másképp tud megszólalni.

Új e-dráma: Wolfram Lotz: A nevetséges sötétség

Dohy Balázs előszavával

„Ez egy hangjáték, nem dráma. Semmi kézrázás. A tárgyak felszínéről visszaverődő fényt érzékelni képes szerveink, a szemek, csukva. A hang belülről jön, és a füleken át a test mélyére hatol.“

Csáki Judit: Mennyi halott…

Szophoklész: Antigone (ford. Csiky Gergely) – Vörösmarty Színház

A Vörösmarty Színház Kozák András Stúdiójában egy kereszt alakú játéktér két oldalán ülünk mi, nézők; a színészek pedig a kereszten játszanak. Bizarr, és nemcsak Szophoklész vagy az Antigoné miatt, hanem mert Vereckei Rita díszlete egy déli háborús zónát idéz, valahonnan a muszlim világból.