Hermann Zoltán: Fly, Robin, fly!

Elisabeth – Margitszigeti Szabadtéri Színház

Lévay Szilveszter (Sylvester Levay) sötét hangulatú Elisabeth-jét mutatta be a kecskeméti Katona József Színház a Margitszigeten, és Szente Vajk üzemszerűen korrekt rendezésének sikerült a darab majdnem minden drámaiságát hatástalanítania, revüvé züllesztenie.

Puskás Panni: Chuck Norris és az inklúzió

A What’SAP című nemzetközi projektről és a 2078 km című előadásról

Mennyire kell ismerni egy összetett színházi projektet ahhoz, hogy megértsük az előadást, amit nézünk? A 2078 km esetében érdemes, hiszen itt az út a fontos, a megtett távolság a célig.

Fazakas Réka: Ez már az? Kísérleti kritika a befogadás természetéről | Mentorprogram

Anton Lachky Company: The Others - FLOW Fesztivál, Sepsiszentgyörgy

A színházról folytatott diskurzusok korántsem mentesek olyan kérdésektől, amelyekre nem adható egyértelmű válasz – sőt, a különböző álláspontok igen gyakran egymás ellentétei. Ez egyaránt adódhat a kérdések komplex természetéből, a néző és alkotó eltérő színházfelfogásából vagy az előadás természetéből. A nehezen megválaszolható kérdések csoportjába sorolhatjuk az előadás önmagában vett teljességének problematikáját. Mennyire tekinthetjük az előadást…

Világpolgárnak tartom magam

PC TALKS 4.: Raymond O. Caldwell-lel Upor László beszélgetett

Új, amerikai – magyar együttműködésben megvalósuló projektünkben azt vizsgáljuk, hogyan közelítsük meg a PC (political correctness, politikai korrektség) kérdését az előadó-művészetek területén. Egyre több a vita a diverzitásról és arról, hogyan tudna megjelenni a diverzitás az előadó-művészetekben. Kik ma az előadók, az írók, kik a rendezők, világszerte és Magyarországon? Mi a helyzet a reprezentáció problémáival?…

I consider myself a citizen of the world

PC TALKS 4.: Raymond O. Caldwell in conversation with Laszlo Upor

In our upcoming project of American – Hungarian collaborations we would like to deal with the problem of how to approach the question of PC (political correctness) when it comes to the performing arts? More and more debates are centred around ”diversity” and how diversity appears in the performing arts: who are the performers, directors,…

Ölbei Lívia: Az álmon túli csöndben  

2 in 1 kritika: William Shakespeare: Szentivánéji álom / Göttinger Pál: Szénakutyák – Kőszegi Várszínház

„Más az éjszaka igazsága / más a nappalé (…)” – mondja Károlyi Amy Álomfejtés című versében, amely mintha a 40 éves Kőszegi Várszínház két saját bemutatójához született volna, mottóként mindkét előadás elé odailleszthető. A Szentivánéji álom és a Szénakutyák is olyan, mint mostanában a kőszegi nyári esték: alig enyhül a forróság, sötétülő bársony az ég –…

„A színház számomra egy metaforikus gondolkodást jelent”

Gardenö Klaudiával Gócza Anita beszélgetett

Még csak néhány hete vette át a diplomáját, de már sok emlékezetes előadás fűződik a nevéhez, és az is biztos, hogy fogunk még hallani róla. Portré-interjú Gardenö Klaudiával.

Szoboszlai Annamária: Ez csak vetítés?

2 in 1 kritika: TranzDanz: Re-naissance és Oberfrank Réka: Trippin’ – Nemzeti Táncszínház

Egy „múlttal rendelkező” és egy magát most kereső alkotó bemutatóiról írt szövegek kerülnek kapcsolatba egymással, bár dialógusba nem bocsátkoznak, ahogy maguk a koreográfiák, Kovács Gerzson Péter és Oberfrank Réka legújabb darabjai sem.

Urbán Balázs: Embergyárak, dalban elbeszélve

Maja Pelević: Az utolsó kislányok – szabadkai Kosztolányi Színház

Kicsit megtévesztő a színlap, amely Az utolsó kislányok szerzőjeként csak Maja Pelević nevét írja ki, s a zeneszerző, Irena Popović nevét csupán az alkotók felsorolásánál említi. Vagy legalábbis nem igazán fejezi ki azt, hogy nem klasszikus drámai előadást látunk Kokan Mladenović rendezésében, hanem egy kortárs daljátékot. Némi iróniával meg is jegyezhetném, hogy a Kosztolányi Dezső…

Rihay-Kovács Zita: Makrancos KATA

A Kata-törvény módosításáról előadó-művészeti kontextusban

2022. július 15-én az Országgyűlés elfogadta a Kata-törvény módosítását, amely az előadó-művészeti területen működő vállalkozásokat is súlyosan és közvetlenül érinti, pontosabban: színházakban dolgozók százai nem tudják, hogyan tovább.