Kutszegi Csaba: Pillangózuhanás
Életműösszegzés patakykláris öniróniával.
Mit tudjátok ti – mondja (és nem kérdezi) Pataky Klári legújabb koreográfiájának címében. El kell ismernem, a cím tök jó, mert például én aztán tényleg nem tudom… Lassan azt sem tudom, hogy mit nem tudok. Nem tudom például, hogy ezt a Mit tudjátok ti-ket minek is kellene vennem. A tippjeimmel teli a padlás, ezennel nyilvánosságra hozok közülük néhányat.
Igényes hakni. És itt az igényesen van a hangsúly. Amúgy is úgy veszem észre, hogy a hakni szócska kezd kikopni nyelvünkből, legalább is a pejoratív jelentésárnyalata elveszni látszik. Ezen egyáltalán nem csodálkozom. Ha színházi és táncprodukcióink hetven-nyolcvan százaléka a régi idők – igényes – haknijainak tartalmi mélységét és színvonalát célozza meg, logikus, hogy a hakni szóból egy idő után szemérmesen elillan a lekicsinylő mellékzönge. Azon sem csodálkoznék, ha a hakni hamarosan a „különösen értékes művészi alkotás” szinonimája lenne, valahogy úgy, ahogy Örkénynél a „magyarni” főnévi igenév a világ minden nyelvén a lehető legkellemesebb dolgok művelését jelenti (az ifjabbak kedvéért elárulom: be kell írni a netkeresőbe azt, hogy „Nézzünk bizakodva a jövőbe!”). Igényes, mert Pataky négy kitűnő táncosnőt (Arany Virág, Egyed Beáta, Kántor Katalin, Nagy Andrea) mívesen megtáncoltat Karády-dalokra, ráadásul nem zenéhez illő korabeli társastáncokat lejtet, hanem elvontan kortárstáncoltat.
Nosztalgia I. Az előadás végig nosztalgiaérzést kelt. Van, aki ezt szereti, van, aki utálja. Engem nem zavar. Sőt, Karádyról mindig néhai felmenőim jutnak eszembe, akik közül többen szerették fütyörészni-dúdolgatni a dalait. A valódi nosztalgia nyilván nem a Karády-dalok felé teremtődik meg, hanem a kor iránt, amelyben még fontos szerepük volt az érzelmes daloknak (óh, azok a boldog harmincas-negyvenes évek!). A nosztalgiában mindig van egy adag dekadencia. A lányok gyakran gyorsan, szaggatottan táncolnak a lassú, legato dalokra is, könnyű fekete ruhácskáikban néha olyanok, mint a régi, fekete-fehér némafilmeken rögzített korabeli mozdulatművészek. Aztán eltűnnek a koporsóban. A riporter az egyik szám végén a két szereplőből ki tud csalni egy-egy szót. Az egyik azt mondja, pillangó, a másik azt, zuhanás. Ekkor a bal oldali hosszú, keskeny járástakaró függönyön fiatal lány vetített képe jelenik meg. Ruhájáról sorban, lassan lehullnak a fekete pillangók, s földre érve pacnikká zúzzák össze magukat. Szép és szomorú.
Nosztalgia II. Ha itt valóban életműösszegzés és nosztalgia együtt munkál, akkor bennem kialakul egy speciális nosztalgia: nosztalgiával gondolok a nem is oly régen még létezett, kísérletező, eredeti utakat, megoldásokat kereső magyar kortárs táncra. A legmerészebb tippem az, hogy Pataky Karády ürügyén általában beszél a nosztalgiáról és az elmúlásról. Mindenről, ami éppen múlóban van. Mi is fejezhetné ki szebben a kortárs művészet haldoklását, mint fekete pillangók öngyilkos zuhanása? Igénytelen haknin tuti, hogy égve eldobott, hamvadó cigarettavégeket hajigálnának.
Mit tudjátok ti (Pataky Klári Társulat)
Fényterv: Payer Ferenc. Video: Massih Parsaie. Jelmeztervező: Szeibert Katalin. Koreográfia: Pataky Klári.
Szereplők: Arany Virág, Egyed Beáta, Kántor Katalin, Nagy Andrea, Gergye Krisztián, valamint Barabás Béla, Novák Gábor, Monojlovics Eszter.
Merlin Színház, 2011. október 11.