Artner Szilvia Sisso: Spirituális utazás, avagy rekviem az emberségért
A magyar irodalomtörténet egyik legkülönösebb – és nem elfeledett, de igazából soha fel nem fedezett –műve Hamvas Béla Karneválja. A műfajilag nehezen meghatározható, sokszínű, monumentális regényfolyamból először született színházi adaptáció a k2 Színház gondozásában. Több, mint nyolcórás színházi előadás, amelynek a főhőse valójában a néző.
Hamvas Béla 1948-tól publikálási tilalom alatt állt, így Karnevál című, egyetlen regényét csak egy szűk baráti kör ismerhette elkészültétől, 1951-től az 1985-ös publikálásig. A megjelenése után sem dédelgette különösebben a kánon, nem került be tananyagba, és nem citálták alkotók néhány felolvasó-performanszot kivéve. A rajongók körében is a szerző bölcseleti művei voltak népszerűbbek, az esztétika meg nem tudott, de talán nem is akart igazán mit kezdeni a regénnyel. Így nem volt nehéz az inkább kivételesen érzékenynek mondható Hamvast letudni ezoterikusnak, lelkes olvasóit, kutatóit pedig a misztikushoz vonzódóknak. Az emberiség sokféle kulturális hagyományát szintetizálni, az egyetemes tradíciókat rekonstruálni igyekvő, az emberi lét végső kérdéseit kutatni szándékozó művek végtére is beskatulyázhatatlanok.
Mindemellett persze az is igaz, hogy nem könnyen olvasható regény a Karnevál a maga sajátos felépítésével, sziporkázó nyelvezetével és az írói szándékkal, ami végigvonul rajta. Bizonyos részei olyanok, mintha a posztmodern kortársak eszmefuttatásait olvasnánk beépített és végtelenített lábjegyzetekkel, de vannak egészen szappanoperai, vicces, krimiszerű, esszéisztikus, abszurd, pikareszk, meg a történelmi tényregények komolyságával bíró részek is. Olvasása és értelmezése során derül ki, hogy a szerző előzőleg írt hermeneutikai értekezései szinte előkészítették, megtámogatták Hamvas „isteni színjátékát”.
A k2 Színház nem kevesebbre vállalkozott a 12. Ördögkatlan Fesztiválon, mint beavatni a közönséget a regény bonyolult szövetébe, kirándulásokat tenni az analitikus-, a polifón-, a pikareszk-, illetve családregény különböző, érdekes tájaira. A drámai forma új dimenziókat adott a regényfolyamnak, mintha a nagy gomolygásból templomcsarnokok, hegyek, pajták emelkedtek volna ki. Miközben mintha egy close reading eseményen vettünk volna részt: pusztán azzal, hogy a színészek elmondták a veretes, hétköznapi vagy épp játékos szöveget, közelebb is hozták a profántól a szakrálisig igen széles skálán mozgó mondanivalót.
Kicsit ijesztőnek tűnt az ötlet, hogy mindezt nyolc órában fogják tenni négy szünettel, de az ilyen-olyan indokkal elszánt nézők nem bánták azt sem, hogy végül majd’ 9 órásra sikerült az előadás. Az ilyen-olyan indok, vagyis a szándék a néző részéről elengedhetetlen ahhoz, hogy részt vegyen egy ekkora vállalásban, és ez fontos. Az ember mondjuk vagy kritikus és akkor illik az ilyesmit eltűrni, vagy Karnevál-rajongó, és szeretne mélyebbre ásni, esetleg előfordulhat, hogy bonyolulttá vált az élete, és egy jelentősebb színházi megmérettetéstől várja a tisztulást. Mindhárom tényező is felmerülhet egy adott személyben, de a k2 előadása kapcsán létrejött közösségi meditáció során kiderült, hogy sok más motiváció is létezik a nézéskényszerre. Például a k2-ért vagy az Ördögkatlan legendás beremendi helyszínéért való lelkesedés. A díszbemutató előtt, a fesztivál ideje alatt a társulat több alkalmommal tartott a szöveggel kapcsolatos beavató beszélgetéseket, nyitott próbákat a Megbékélés Kápolnánál, és volt, aki az összesen részt vett, és az előadáson is. Szóval a k2 Karneválja már szinte vallás volt, egész heti elfoglaltság a nézőknek is, mire a bemutató napja elérkezett. Mióta az Ördögkatlanban rezidens a csapat nyaranta, evről-évre minden faluban feldolgoztak és bemutattak egy-egy helybéli sztorit, jól elkarikírozva, a történelem valamely vészterhes időszakából a falubeliek nagy mulatságára is, szóval a k2 társulatra helyben is alaposan fel volt már készülve a közönség.
Persze senki nem készülhet fel eléggé egy ilyen majd’ 9 órás előadásra Hamvas Béla Karnevál című művéből. Cserébe viszont senkinek nem kellett úgy éreznie, hogy be van zárva egy színházba, mert az alkotók ráhagyták a közönségre a döntést, hogy megmásszák-e velük a regény várkastélyát és betekintenek-e annak az izgalmas zegzugaiba, vagy felelőtlenül távoznak valamelyik jelenetnél, esetleg magukra húznak egy szalmabálát a hidegben és elalszanak. A szabadtéren, különböző helyszínek és tereptárgyak között – susnyás, domboldal, rét, szalmabála, templom mellett (isten háta mögött) – helyet változtatva, ülve, fekve, bárhogy lehetett nézni a történéseket. Közelről vagy távolabbról is megfigyelhetők voltak az élükre vasalt vagy a fejük tetejére állított jelenetek, amelyek között egy felvonáson belül is voltak lélegzetvételnyi szünetek. A regény is ilyan: van, hogy belelapozós és merengős, van, hogy koncentrációt kíván, van, hogy izgalmas, körömrágós, és előfordul, hogy átlapozzuk a kurzivált, agymenős, szakrális szövegeket.
Aki nem lankadt – vagy lankadt, de kávézott a szünetekben –, és kilenc órán keresztül figyelni tudott, az joggal érezhette magát beavatottnak, joggal érezhette azt, hogy egy zarándoklaton, illetve szövegmeditáción vett részt, és tulajdonképpen ez volt a jutalom. Többféleképpen történhetett a beavatódás, akár a regény cselekménye szerint is, amit eleve nem könnyű szétszálazni.
Az első felvonásban még a domboldalon, a susnyásban, a kis ösvény mellett hasonlik meg a jelentéktelen levéltári segédfogalmazó, és egy kisvárosba utazik, hogy megtalálja magát. Ott viszont, és ez már templom oldalában játszódik, képtelen dolgokat hall magáról és képtelen dolgok történnek vele, amelyek hatására a belső kozmoszba menekül. Mihály arkangyalnak képzeli magát és papírra veti unalmas bölcsességeit. Bormester Virgil nem dicsőül meg, csupán maszkot cserél.
A nyitány után, még mindig a templomnál jelenik meg Bormester Mihály, a filozofáló arkangyal fia, akinek életútját nyomon követhetjük, és aki a történet mesélője is egyben. Megszületik, felnő, házassága borzalmasra sikerül – ez az előadás vígjátéki része, szerepet cserélnek a nők és a férfiak, sziporkáznak a színészek a bokrok között, és időnként pancsolnak egy műanyag medencében. Bormester aztán megjárja az első világháborút, mindkét frontot, az előadásban itt kettéválik a nézősereg, ki északra, ki délre megy néma tanúnak. Hazatérte után Bormester megfojtja feleségét, három gyereke anyját, mert az idegesíti. Közben az apjáról megtudja, hogy nem is az apja, de börtönben van, viszont ő nem kerül oda, mert felismeri az angyalt, aki mindenki életében megjelenik egyszer ugye, Hamvas szerint. Egy látomásban megjelenik neki önmaga női fele, vagyis a tisztaság. A titokzatos mestertől ezért túlvilági utazást nyer, ahol a lét és az idő teljességével találkozik. Visszatérve felneveli a gyerekeit, majd a második világháború végén, az ostrom idején a pincében hal meg. Bormester tehát megismeri a magasabb létezést. Semmi nem zárul le viszont, mert új szereplő jelenik meg: Vidal, a könyvtáros, aki a véletlennek köszönhetően megfejti a titkokat, amelyek a regényhősök sorsába beleszóltak, ám úgy tűnik, mintha saját sorsát nem tudná megoldani, viszont ezt tudja leplezni. Nem túl hiteles figura, viszont a regény és az előadás is az ő próféciáival zárul.
Az előadás szerkezete Hamvas – az alkímiai eljárásnak megfelelő – felosztását követi az egyébként 1948–50 között általa kommentált Tabula smaragdina vonatkozó fejezetei szerint. Ez az a módszer, melynek segítségével az ember a saját magában lévő lényeget húzza elő, ami egyébként a világ összes spirituális tanítása szerint az ember legfőbb feladata.
Az első felvonás tehát a sublimatio, a finomítás, a belső mocsok eltávolítása, amihez fel kell ismernünk azt, hogy romlottak vagyunk. Így kezdődik a belső utazás, sötét egyenruhában és fehérre festett arccal játszanak a színészek, mint a lárva állapotban lévő pillangók. Bormester Virgil nekiáll a tisztogatásnak, de elrontja, unalomba fullad, mint azt már korábban megfejtettük. A közönséget viszont még eső permetezi, nap süti, esőkabátot húzunk, napkrémet kenünk magunkra, élvezzük a természetet. Az úgynevezett függönybeszélgetéseket, amelyek az író és a vele folyamatos párbeszédben lévő, számunkra a történéseket értelmező spirituális ügynök (agent spiritual) között zajlanak, gong vezeti fel és gong zárja le. Ezzel is éberen tartva a közönség figyelmét.
A második fejezet a solutio, az oldás, az értelmezés szakasza. Itt zajlik a cselekményben az, hogy Bormester Virgil a börtönkapun kilépve egy megváltozott világban találja magát, ahol mindenki tökéletesen fel van készülve a másik hibáiból, viszont a saját gyarlóságára nem lát rá. Ide születik Bormester Mihály, az igazi hős, akinek sokat megtudunk a gyerekkoráról is. Aztán felbukkan Pataj, a mágus, és kiderül, hogy semmi sem az, aminek látszik. A nézők nem lankadnak, fantáziálnak, megfeleléseket találnak a saját életük párhuzamos eseményeire.
A harmadik rész a separatio, elkülönítés, amelyben a hős megtanulja a világ és önmaga hazugságait. Valamint mi nézők is megállapíthatjuk, hogy a világot magunk tesszük pokollá, másoknak is meg magunknak is. A nők férfiakat játszanak, a férfiak nőket az előadásban, kész feminista melodráma, ugyanakkor kabaré, a mai brazil szappanoperák forgatókönyv írói is megirigyelnék a párbeszédeket. Ekkor még meleg van és jókedv, és közeleg a második kávészünet.
A negyedik szakasz, a preparatio, az előkészítés a regényben és az előadásban is a párhuzamos életrajzok szakasza. A főhős megkettőződik, a kalandor életvitel és a keleties elmélyülés két párhuzamosa nem találkozik. A legnagyobb geg az alkotók részéről, hogy ezen a ponton kettéosztják a nézősereget, így lehet vágyakozni a hátha jobb felé, vagy lehet lesajnálni a többieket, hogy nekik nem lehet ennyire jó. Az ismeretlen észak vagy az ismeretlen dél misztikusabbá teszi a történetet. Sötétedik, és ahogy egyre kevesebben maradunk, összébb húzódunk amúgy is, és a jelenet végére a két csapat újra egyesül (és mindenki megfogadja, hogy a következő ilyen alkalommal majd a másik csapatba került).
Az ötödik a calcinatio, kiégetés, a legkeményebb művelet, amelynek során a lélek alkimistái minden szemetet felszámolnak belül egy szellemi vezető segítségével. Domokos Zsolt nagyjelenete ez, kész görög dráma. Egy szalmabálákkal körülvett kvázi boxring körül ülünk, és figyeljük a zenével kísért alvilági utazást, kapaszkodunk a szavak szilárd szikláiba, gomolygunk a képzelet ködével. Már amúgy is olyan sötét van, hogy nem látszanak a körvonalak, mintha a pokol szélén ülnénk magunk is.
A szellemi táplálékhoz jár egy kis forró gulyásleves mindezek után. Tábori a hangulat, visszatérünk önmagunkhoz, hiszen ez már a hatodik rész, a reductio, avagy a visszavezetés. Mire elfogyasztjuk az ételt és megkeressük magunkban, a figyelmünkben, ami még ép maradt, egy légópincében találjuk magunkat. Itt játszódik az őrület csúcsa, itt vész el az emberi mivolt – vagy menekül meg. Mást nem tehetünk: az elcsendesedett, bölcs Bormesterrel együtt nézzük a haláltáncot, az árulást, a szenvedést, a háborút. A leves melegéből még maradt egy kevés a jelenet végére, de gyakorlatilag már együtt reszketünk az éjszakában a magyar történelem legkevésbé felemelő pillanataival.
Az utolsó műveleti területre készülünk, pokrócokkal, székekkel, vissza, fel a templom elé és várjuk a feloldozást, vagy a megdicsőülést. A coagulatio, a szilárdítás következik a nagy szertartásmester szerint. Hamvas Tabula smaragdinája azt írja, hogy a spirituális fejlődésnek ez a fejezete mértékletességet igényel, mert könnyű végletekbe esni, és akkor hiába minden erőfeszítés, bálványok vagy puhányok leszünk. Vidal, Bormester Virgil valódi fia nem éli át a beavatást, érintetlen marad, mi nézők viszont semmiképp. Ámulunk a templomból áradó visszhangokon, a színészek kitartásán, Piti Emőke el-eltűnő hangján és önmagunk állhatatosságán is. Mintha káprázat lett volna az egész, hogy kibírtuk a baromi hidegben. Valahogy sajnáljuk is, hogy már vége, hiszen ebből most nem térhetünk meg Nagyharsányba a faluba egy Quimby koncertre mulatni. Valami nagy-nagy tüzet kéne rakni inkább, és úgy kezdeni a másnapot, mintha isten országának kapujában állnánk. De mindenesetre összeállunk egy csoportképhez, mert a pácban mindenki benne van ugye, és az már maga a nézői megdicsőülés.
A k2 számára a regény alaptézise volt a kiindulás: megkeresni az embernek önmagát és megpróbálni eligazodni a létezés zűrzavarában. Meg talán valamiféle Guiness rekord ígérete is ott lebeghetett, hiszen az időtartamát és a témáját tekintve is egyedülálló színházi vállalkozás ma Magyarországon Borsányi Dániel, Domokos Zsolt, Gyöngy Zsuzsi, Horváth Szabolcs, Király Dániel, Piti Emőke, Törő Gergely, valamint a két rendező, Fábián Péter és Benkó Bence munkája. Ami a legszebb érdeme ennek a csapatnak, hogy talán a méltó helyére teszik ezt a titokzatosnak hitt alkotást, ezt a magyar Ulyssest az irodalomtörténetben is, és talán alakulnak a megfejtésére klubok, olvasókörök, akár a tarot, akár Schubert azonos című zeneművének szabályai szerint. A Karneválegyébként a Wass Albert-rajongó hatalomnak is kíméletlen tükör, miközben tiszta forrás bármely alkotónak, amelyben a k2 tisztességgel megmerítkezett. Októbertől a Benczúr házban folytatják a szembenézést és beavatást, vállalva a saját tökéletlenségüket is.
Hol? Ördögkatlan Fesztivál?Mi? Hamvas Bála: Karnevál
Kik? Domokos Zsolt, Borsányi Dániel, Gyöngy Zsuzsa, Horváth Szabolcs m.v., Király Dániel, Piti Emőke, Törő Gergely Zsolt m.v.
Díszlet: Szakács Ferenc. Jelmez: Horváth Jenny. Dramaturg: Fábián Péter, Benkó Bence. Zene: Benkó Bence. Produkciós vezető: Olasz Liza, Erdélyi Adrienn. Rendezőasszisztens: Szabados Edina, Biár Nelli. Rendező: Benkó Bence, Fábián Péter.