A #metoo után
Amikor elkezdtük tervezni ezt a fókuszt, még fogalmunk sem lehetett arról, hogy 2019 végén a budapesti Katona József Színház példaértékű lépést tesz: elbocsátja Gothár Pétert, akiről mint zaklatóról egy áldozata bejelentést tett, ezért életbe lépett a színház belső eljárásrendje, és a rendezőt a folyamat végén kitiltották a színház területéről. Ismét zárójelbe került azonban a #metoo általános kérdése a Katonát és a Színház- és Filmművészeti Egyetemet érő olcsó politikai támadások hatására, amelyek az ügyet politikai haszonszerzés céljából kiforgatva megalkották a „zaklatószínház” kifejezést. A rendszerszintű probléma érdemi és szakszerű feltárása helyett továbbra is inkább „egyedi esetekről” hallani. A magyar #metoo kirobbanása után két évvel megint csak nagyon más tapasztalható Magyarországon, mint amit összeállításunk német nyelvterületről szóló cikke bemutat, bár a zaklatásokkal szembeni fellépés és az eljárásrend-kialakítás ott sem teljesen problémamentes. Itthon elmondható, hogy az elkövetők idővel visszaszivárogtak a szakmai nyilvánosságba, és a FESZ 2017-ben alapított munkacsoportjait, továbbá néhány elemző cikket leszámítva a színházi szakma egy közös fórum megszervezését sem tartotta szükségesnek a problémák kibeszélésére és a megoldás keresésére – ehelyett a tabusítás működött. Ezt a tabut töri meg a független és a táncszféra néhány momentuma: a #metoo-ra adott kevés színházi válasz egyike a Ráolvasás című előadás (Stúdió K), a FESZ „Biztonságos terek” konferenciája, és a meztelenség fotó- és videóreprezentációjának, illetve az azokkal való visszaéléseknek a megvitatása a táncszakmában.
A #metoo után című rovat cikkei:
Tudatosan, felelősséggel kezelendő
Biztonságos terek: Rihay-Kovács Zitával és Deres Kornéliával (FESZ) Proics Lilla beszélgetett
Simon-Hatala Boglárka: Vékony jég
Hatalmi visszaélés és válságtünetek a német színházi struktúrában
Artner Szilvia Sisso: Testképviselet
Az évad szörnyei. Hozzászólók: Oberfrank Réka, Cuhorka Emese, Egyed Bea és Raubinek Lili táncosok, valamint Bálint Orsolya tánckritikus
Tompa Andrea – Hardy Júlia: Ő is benne volt
Két szemszögből az Affér Színház Ráolvasás című előadásáról