Prikazovics Júlia: Genderkavalkád
Genderkonferencia, egy metodista lelkész bigott feleségének könyvbemutatójával egybekötött szexuális felvilágosítás, idézés a Nemzetszaporulat Bizottság elé, szülés felcserélt nemi szerepekkel, válási parti. Az Orlai Produkciós Iroda és a Füge Produkció előadása mozaikszerűen, erősen túlzóan, már-már parodisztikusan ábrázolja ezeket a motívumokat. Így keresi a választ arra kérdésre, vajon érvényesek-e a száz évvel ezelőtti leánynevelő brosúra tanácsai a nemi szerepek tekintetében elfogadó(bb)nak vélt 21. században.
Tasnádi István darabja és rendezése nem egy radikális feminista kiáltvány. Állítások helyett sokkal inkább kérdéseket fogalmaz meg, nézőpontokat ütköztet azzal kapcsolatban, hogyan jelenik meg a közbeszédben a társadalmi nemekről való gondolkodás, s miben tér el, egyáltalán eltér-e mindez a száz évvel ezelőtti diskurzustól. Ez utóbbi szempont Ruth Smythers Instruction and Advice for the Young Bride című könyvének karikatúraszerű bemutatója kapcsán jelenik meg. Paródia a paródiában, hiszen Ruth Smythers valójában nem létezett, s a kortársként elővezetett, ám voltaképpen 1894-re datált brosúra nem több viccnek szánt vendégszövegnél, mely tippeket ad fiatal feleségeknek, hogyan szoktassák le férjüket a szexről. Az idősíkok ilyesfajta kever(ed)ése rögtön meg is válaszolja a fenti kérdést: bizony, lehet érvényük napjainkban a száz évvel ezelőtti tanácsoknak. Péterfy Bori Ruth Smythersének szexuális felvilágosító órája közben László Lili karaktere feszülten figyel és vadul jegyzetel, ezzel legitimálva az elhangzottakat. Mindeközben a szinkrontolmács (Schruff Milán) egyre hevesebben tiltakozik a lefordítandó angol nyelvű mondatok tartalma ellen; nemtetszését a fordítás egyre alpáribb stílusával fejezi ki.
A kiegyenlített erőviszonyok nem csak a szereposztásban mutatkoznak meg (két nő, két férfi), hiszen az előadás rögtön az első jelenet genderkonferenciáján szembesít mindkét tábor álláspontjával: Pataki Ferenc karaktere mentális betegségként aposztrofálja a feminizmust, s a genderkérdést azzal a kijelentéssel teszi semmissé, hogy „a nő nem férfi, a férfi nem nő”. A vitában a László Lili játszotta résztvevő képviseli a másik oldalt, s amellett érvel, hogy a nők a nyelv szintjén is csupán a férfiakhoz képest léteznek, elég csak a színésznő kifejezés példáját venni: színész + nő. A két nézőpont a vita nagy részében egymástól szinte teljesen függetlenül mutatkozik meg, a szereplők csupán egy-egy szemöldökráncolással reagálnak az ellenvéleményre. A fordulópontot az hozza el, amikor László videóra veszi Pataki a feminizmus elleni dühös felszólalását, s rávilágít arra, hogy a közbeszéd olykor ehhez hasonló kiragadott mondatokkal ássa alá és teszi nevetség tárgyává a másik oldal véleményét.
Fontos kérdés azonban, hogy vannak-e, és ha igen, pontosan mik a genderkérdés keretei, meddig mehet el az egyik és meddig a másik oldal, és mindez milyen hatással van a művészetre. Schruff Milán Petri György K. M. szerelmes éneke című versébe kezd bele, amely – bár arra keresi a választ, hogy a lírai ént vajon miért nem szeretik a nők – cseppet sem finomkodva beszél a női nemről. „Ez egy jó vers” – vallja Schruff, mintha csak saját nevében beszélne. Ám ebben az esetben is megjelenik az ellenvélemény, hiszen Péterfy Bori dühösen leállítja a szavalót azzal az egyszerű érvvel, hogy a vers felháborító stílusban beszél a nőkről. A kérdés, hogy megítélhetünk vagy éppen elítélhetünk-e egy művészeti alkotást annak nemi szerepekkel kapcsolatos nézete miatt, megválaszolatlan marad – ahogy csaknem minden más kérdés az előadásban –, és az állásfoglalás vagy legalábbis valamiféle konszenzus hiánya biztonságijáték-szerű, a politikai korrektségre kínosan ügyelő jelleget kölcsönöz a jelenetnek.
A parodisztikus ábrázolás egyik legkirívóbb példája a szülésjelenet, melyben felcserélődnek a szerepek: a férfiak nőket, a nők férfiakat alakítanak, s a másik nemmel kapcsolatos gendersztereotípiákat felnagyítva ábrázolják a helyzet abszurditását. Ez az epizód azonban nemcsak a nemi szerepek karikatúrájául szolgál: rávilágít a nők kiszolgáltatott helyzetére a szülőszoba falai között is. Súlyos mondatok hangzanak el, melyek valamelyest ellenpontozzák a parodisztikus jelleget. „Ugye leborotválta?” vagy „Szűkebbre varrom, hogy apukának is jó legyen” – halljuk az ezúttal saját megszólalásait roppant humorosnak tartó orvost alakító Péterfy Bori szájából.
Az előadás parodisztikus hangvétele táptalaja lehetne a túlzó színészi játéknak, de nem ez történik: a játszók folyton más-más karakterek bőrébe bújnak, váltásaik finomak, s akár az egyik, akár a másik oldalt képviselik, a sztereotípiákat az erőltetettség érzése nélkül láttatják. Az egymáshoz lazán kapcsolódó töredékek, a mozaikszerű jelenetezés nem adnak lehetőséget karakterfejlődés ábrázolására, ám erre nincs is szükség, hiszen a produkció nem vállalkozik összetettebb folyamatok felvázolására. Akad azonban három történet, amelyek között van némi átjárás: Tímeát (László Lili) és Pétert (Schruff Milán) beidézi a Nemzetszaporulat Bizottság, számonkérve őket, hogy miért nincs gyerekük, miért nem érzik feladatuknak a magyar nép gyarapítását. Ugyanez a Tímea és Péter később a házasságát próbálja menteni, párhuzamosan Karcsival (Pataki Ferenc) és Évivel (Péterfy Bori), akik a rá következő jelenetben, Tímea és Péter válási partiján a lány szüleiként jelennek meg. Ez a több jeleneten átívelő cselekményszál – bár az értelmezés szempontjából nem szükségszerű, s nem vonhatunk le belőle messzemenő következtetéseket – kissé oldja az előadás revü jellegét, s valamelyest elmélyíti az egyébként inkább a felszínt kapirgáló, elsősorban szórakoztatni kívánó produkciót.
Az utolsó jelenetben az alkotókat ábrázoló kiskori fényképek funkcióját nem sikerült megfejtenem, talán csak egy idilli családi környezet láttatása volt velük a cél, csakhogy az előadás által a nemi szerepekkel kapcsolatban felvetett kérdések tükrében a vetített tabló már nem is tűnik annyira idillinek. Egyértelmű állásfoglalás nincs, a gendervitából fakadó konfliktusokkal terhelt helyzeteket a produkció csupán felvillantja anélkül, hogy az egyik vagy a másik félnek igazat adna: a döntést a nézőre bízza. Mindezt szerencsére humorosan, már-már parodisztikusan teszi, amolyan görbe tükröt tartva a társadalomnak, meglehetősen tág perspektívával, több oldalról közelítve a problémákat, ám mindvégig a felszínen maradva. Kapkodjuk a fejünket ebben a genderkavalkádban, s közben jókat nevetünk. De vajon ez elégséges cél egy ilyen vitatott téma ábrázolásakor?
Mi? Tasnádi István: Tapasztalt asszony – Orlai Produkciós Iroda & Füge Produkció
Hol? Jurányi Ház
Kik? Szereplők: Péterfy Bori, László Lili, Pataki Ferenc, Schruff Milán. Díszlettervező: Antal-Fógel Adrienn. Jelmeztervező: Ignjatovic Kristina. Zene: Monori András. Mozgás: Cuhorka Emese. Producer: Orlai Tibor. Rendező: Tasnádi István.