Kutszegi Csaba: Multikulturális szláv mese
…a fiatal fekete tűzmadár a darab vége felé erőt merít idősebb őrzőjéből: kissé posztnaturális stílusban szó szerint halálra szexualizálja.
Sztravinszkij Tűzmadár-kompozíciója azok közé az eleve koreográfia alapjának készült jelentős zeneművek közé tartozik, melyek létrejöttük óta folyamatosan inspirálják a világ koreográfusait. Bozsik Yvette ráadásul vonzódik az orosz zeneszerző muzsikáihoz, korábban már készített táncelőadást a Le Sacre du Printemps-ra és a Menyegzőre is. Ez utóbbi sajnálatos módon lekerült az operaház repertoárjáról, pedig állja az időt, őrzi az értékeit – ez fényesen be is bizonyosodott a MűPa két egyfelvonásost bemutató Sztravinszkij-táncestjén. Sőt: a régebbi Menyegző sokkal jobb alkotás, mint az új Tűzmadár.
Jó lenne, ha csak a magam hibája volna, hogy nem értem, milyen koncepció alapján, milyen céllal, esetleg üzenettel született meg az új Bozsik-opus. Természetesen számos ötletem akad arra, hogyan, mire „fordítsam le” a látottakat, de megelégednék lefordítható tartalom nélkül is, ha például a koreográfia minőségében vagy az újraértelmezés merészségében lelnék figyelemre méltó észlelnivalóra. Ám csak egyetlen egy – nem túl kreatív – alkotói ötletet, következetesen végigvitt és kibontott eszmei alapvetést tudok felfedezni az előadásban: azt, hogy a szláv mesés mitológia színes, világító tollú madarát Bozsik színpadán fekete lány táncolja (értsd: igazi, gyönyörű néger nő).
Valencia James kisasszonyt már volt szerencsém látni a Nemzeti Táncszínház színpadán: a Táncművészeti Főiskola modern szakirányának bemutató előadásán szerepelt. Úgy emlékszem rá, hogy technikailag megalapozott, jó táncos, fiatal, kedvesen rakoncátlan személyiség. A Tűzmadárban ehhez társul még némi vadmacska-, pardon, nőstény feketepárduc-jelleg is. De én amennyire lelkesedem minden szépért és jóért, annyira javíthatatlan is vagyok: nekem ez a bizarrkodó kontrasztra épülő filozófiai alapvetés önmagában kevés.
De valószínűleg nem is kell ebben a Tűzmadárban mélyen szántó tartalmat keresni, szerintem az történt csupán (bár ez elvileg nem is kevés), hogy Bozsik Yvette-t megihlette Valencia James egzotikus teste és lelke. Akkor viszont, azt gondolom, alaposan meg kellett volna táncoltatnia a láthatóan energiatöbblettel megáldott, bármelyik pillanatban robbanásra kész táncosnőt. De ez elmaradt.
A színpadon a többi táncos is mámorral és energiával töltődik… Jómagam – bár a Menyegző után kifejezetten virultam – a Tűzmadár végén szárnyaszegettensz ücsörögtem tiszteletjegyes fészkemen. A ragyogó madárnak – ahogyan a mese ígéri – ezúttal nem sikerült kiűznie belőlem a gonosz démonokat.
Tűzmadár (Bozsik Yvette Társulat – Nemzeti Táncszínház)
Zene: Igor Sztravinszkij. Jelmez: Bozóki Mara. Díszlet: Khell Zsolt. Fény: Pető József. Koreográfus-asszisztens: Nagyné Soós Erika. Kreatív producer: Iványi Marcell. Koreográfus: Bozsik Yvette.
Táncolják: Valencia James, Samantha Kettle, Krausz Alíz, Somorjai Judit, Fülöp Tímea, Hasznos Dóra, Gombai Szabolcs, Vati Tamás, Vislóczki Szabolcs, Kalmár Attila, Székely Szilveszter.
Művészetek Palotája, 2011. február 18.