László Ferenc: Még élünk
A Kalamazoo üzenete igazán szívmelengető, csak éppen a darabot mulasztották el megírni hozzá az amerikai társszerzők. Hernádi Judit és Kern András azért így is teljes sikerrel eljátssza az ilyenkor eljátszhatót.
„You’re never too old to be young”, „az ember sohasem túl öreg ahhoz, hogy fiatal legyen” – eredeti, illetve magyar nyelvű ajánlója szerint is erre a rokonszenves és okvetlenül megszívlelendő életigazságra hívja fel a figyelmet Michelle Kholos Brooks és Kelly Younger 2014-es romantikus komédiája. A felvetés ismerős, ha máshonnan nem, hát a színpadról, mondjuk, számos korábbi kétszemélyes darabból Arbuzov Kései találkozásán innen és túl. Hiszen ez felette népszerű zsáner, amelyet az öreg(edő) tömegek vonzalma éltet: koros művészeké és színházba járóké egyaránt. S különösen akkor bizonyulhat működőképesnek, ha az adott darab előadói olyan közönségkedvencek, akik mintegy eleven bizonyságai a fentebb két nyelven idézett tézisnek. Mint most Hernádi Judit és Kern András a Belvárosi Színház színpadán.
Nekik aztán igazán elhihetjük, hogy nem csak a húszéveseké a világ, hogy van élet hetven felett, s hogy az életkor puszta szám… Azt is elhisszük, hogy ők ketten összeillenek, elvégre ezt annyiszor megtapasztaltuk már. Ilyesformán nem esik nehezünkre az sem, hogy a darabbéli Peg és Irving, a videós társkeresés révén összekerült két hetvenes kapcsolatában felismerjük az emberi-színpadi kémiát. Sőt, némi erőfeszítés árán akár még azt is elhihetjük, hogy Hernádi Judit ír-amerikai katolikus hölgy, akinek a társasági életet a plébániatemploma bingóestjei jelentik. De azt már nem, hogy ez a Peg az egyrészes darab tartama során gyors ütemben a következő karakterek ismertetőjegyeit ölti magára, majd hagyja el jószerint nyomtalanul: megszállott madárrajongó, bájosan korlátolt szentfazék, az első randin ágyba bújó hölgy, hóbortos strand-jegyes, Chippendale-táncosok közt leánybúcsúzó ara, lakodalmi desszerten és dekoráción hisztiző menyasszony… Merthogy Kholos Brooks (Mel Brooks menye) és Younger alkotói párosa sajnálatos módon és a deklarált szándékkal ellentétben igazából nem komédiát írt, hanem többé-kevésbé közhelyes és így-úgy megmosolyogható sitcom-figurákat meg -helyzeteket pakolt egymás mellé jelenetről jelenetre.
Darab tehát nincsen, ámde eljátszani jócskán akad mit, s itt ilyesformán pompásan kamatozik Hernádi Judit és Kern András rutinja és színpadi temperamentuma csakúgy, mint a személyük iránt táplált közszeretet rendíthetetlenül stabil tőkéje. Ahogyan az összeszokottságuk is, hiszen már a premier estéjén örömzenélésnek tetszik kettejük kamaramuzsikálása: Kern hangemelő felgyorsításai és diadalmasan slampos kiszólásai, Hernádi naiv-álnaiv szemkerekítései és ajakbiggyesztései remekül összevágnak, kellő hatást gyakorolnak a közönségre – és szinte lekottázhatóak. Pedig helyenként a semminél is csekélyebb az alapanyag, amiből dolgozhatnak. Például amikor Irving az első szerelmi együttlétre zuhanysapkával a fején jelenik meg, miután Peg védekezésre intette. (Ennél a félreismerhetetlenül alacsony árazású és sitcom-ihletésű poénnál Zöldi Gergely egyébiránt üdítően gördülékeny fordítása sem triumfál éppenséggel.)
A Sebestyén Aba észrevétlen, ám hasznos rendezői közreműködésével zörejmentesen és olajozottan lebonyolított színpadi cselekmény végül elérkezik a borítékolható végpontra: a címbeli Kalamazooba, nászutas madárnézőbe. S eddigre – ha nem is éppen a színmű ellenére, de majdnem tőle függetlenül – Hernádiék elérik, hogy az előadást valósággal átlengje a „még élünk” egyszerre dacos és önironikus pátosza. Valami egészen keveset akár még mi, a nézőtéren helyet foglaló koros(odó) jegytulajdonosok is átérezhetünk ebből, nagyobbára azonban külső és boldog szemlélők gyanánt annak fogadhatjuk el ezt, ami: az idős színészek színpadi jelenlétét – szerencsés esetben – körüllengő varázslatnak. De aztán hogy mindebből bármi is átszármazik-e Kholos Brooks és Younger tucatárujára? A Kalamazoo messze legemlékezetesebb sorát idézve legfeljebb ennyit kockáztathatunk meg válaszul: „biztos, hogy nem biztos”.
Mi? Michelle Kholos Brooks – Kelly Younger: Kalamazoo
Hol? Belvárosi Színház, Orlai Produkció
Kik? Szereplők: Hernádi Judit és Kern András. Fordította, dramaturg: Zöldi Gergely. Látvány: Sós Beáta. Zene: Cári Tibor. Producer: Orlai Tibor. Rendező: Sebestyén Aba.