Halász Tamás: A fonalat keresve
Az előadás szerkezete azonban saját súlya alatt roppan meg: a rengeteg mondandó, kép létrejött elegye összhatásában nem képes mélyen megragadni a szemlélőt.
A kezdet kínja jelzi a vállalkozás nehézségét – e mondattal kezdődik Földényi F. László Melankóliája. Itt most Gergye Krisztiánéról lesz szó, erről a grandiózus vállalkozásról, mely jóval inkább a melankólia faktora, mintsem ábrázolata.
A koreográfus-táncművész pályájának – a statisztikákat figyelembe véve – eddigi talán leggrandiózusabb kezdeményezésébe fogott bele. Társainak jelentős része régi, kipróbált előadó-partner, némelyikük az alkotópálya kezdeteitől az, mások frissen álltak be Gergye eredeti és vonzó táborába. A produkció színlapján szóeredet-magyarázat, majd hivatkozások – az előadáshoz hasonlóan – sűrű sora, legelébb pedig egy Nádas Péter-idézet: „…a mélabúnak a tudás űrjéről való érzés vagy az érzés űrjéről való tudás a legjellemzőbb tulajdonsága.” Aztán az Aby Warburg német művészettörténész által meglelt összefüggés a fejvesztés és a gondolkodó ember testbeszéde között, majd, természetesen, Dürer, és Rodin, és Salvador Dalí.
Az előadás három alappilléren: zenén (élő éneken s felvételről bejátszott, illetve élőben felcsendülő fragmentumokon), táncon és bábjátékon nyugszik. Karakteres, igen ötletes, látványos momentumok bonyolult – eleget szinte nem is próbálható – szövedékét tekinthetjük meg sokszorosan széthajtogatva. A bemutató estéjén látott produkció összességében igen terjengősnek, nehézkesnek, túláradónak tetszik, széttart, s a melankólia élményét, fogalmát kevéssé látszik megragadni.
Gergye Krisztián alkotása zenei és képi világát tekintve erősen a reneszánszhoz kötődik, amint maga a „címszereplő” is. Földényinél olvassuk: „melankolikus volt (…) Vasari szerint Michelangelo, Parri Spinelli és Lorenzo Vecchietta; melankolikus volt Raffaello, Annibale Carracci, Guido Reni, Carlo Dolci; az északiak közül Dürer, Hugo van der Goes vagy a Rómában tevékenykedő Adam Elsheimer.
A táncelőadás megannyi pillanatában idéz műalkotásokat, vagy játszik el a hasonlóságélménnyel: utalások, áthallások, finom célzások csipkézik jeleneteit. A táncjátékot Philipp György hátborzongató szépségű éneke vezeti fel: az ezerhangú dalnok – kinek színpadi lénye, sokoldalú tehetsége a játék egyik igazi erőssége – a Melankólia „ceremóniamestere”, a kiváló Takács Ildikóval épít kivételes szépségű (ének)hangzó teret a tánc köré.
Az előadók a tér két szélén sorakozó székekről felállva lépnek elénk. A szín mélyén, széltében fehér vászonnal beborított, lovagtermi méretű asztal, rajta gyümölcsöstál, palack és pohár. A padlón két hatalmas, fekete műanyag táblából kivágott, sík bábfigura – legalább kétszeres életnagyságú óriásnő és óriásférfi alakja – hever, melyet mintha krétával vázolt volna fel valamely reneszánsz mester. A két kecses figurán kívül, a játéktér egyik szegletében hatalmas buffo-bábalak magasodik, félig rejtetten. A táncot később a bábokhoz tartozó rudakkal körberakott Tárnok Marica nyitja (s majdan zárja). Néma, mozdulatlan, telt alakja feketébe öltöztetetten, ősanyaként áll a színpad közepén. Gergye Krisztián koreográfiájának első tíz perce azonnal leveszi az embert a lábáról. A középkor udvari táncait nagy tehetséggel idéző, átforgató mozgásanyagot bemutató, Béres Móni kifinomult, tetszetős, a feketét ötletesen variáló jelmezeibe öltözött táncosok – finom írásjelek egy tiszta szerkezetben. A méltóságteljes, kimért mozdulatokkal vonulók a középkor számos ismert műalkotásának alakjait hívják elő emlékezetünkből. A Philipp György által pompásan recitált Kaddis, az arámi nyelvű zsidó gyászima „végtelenített” soraira megnyílik a táncpadló. A Melankólia fekete színpada hozzávetőleg egyszer egy méteres, felszedhető, egymáshoz hajlékonyan rögzített lapokból áll. A táncosok ezeket nyitják fel, hajtogatják ki. (Pompás ötlet ez, melyhez – távolról – hasonlót egyszer láttam eddig: a Trafóban hat éve vendégeskedett John Jasperse Giant Empty című előadásában a fekete táncpadlót kompresszorral fújták fel hatalmas matraccá.) A fekete elemek alatt hófehér padló tárul fel a legkülönbözőbb rendben és megannyi módon értelmezhető formában: sáv, kereszt, mélység, út, fény, megszentelt terület gyanánt. A hatalmas, rudakkal a magasba emelt s mozgatott sík bábok megjelenése az első pillanatokban megbabonázza a nézőt. E figurák megelevenedése önálló attrakció, rendkívüli összehangoltságot igénylő s mutató jelenetsor.
A fent említett, nagy hatású nyitó tíz percet követően az előadás megtorpanni látszik, s hiányérzetünk a továbbiakban rohamosan erősödik. A Melankólia mintha futamideje első hatodában felhasználná összes patronját: minden egyszerre van jelen a színen, minden lelemény felsorakozik. A másnál három-négy (vagy még több) előadásra is jó, impozáns ötlethalmaz sűrűségével közönybe kergeti a nézőt. A nyelvek, hangzások, kultúrtörténeti utalások, párhuzamok fojtogató tömege, mind áthatolhatatlanabb szövevénye láttán a rohamosan fáradó elméjű néző olykor valamiféle műveltségi versenyen érezheti magát a sokrétű élményanyag nyomában loholva. A karakteres, értékes motívumok intenzív ismételgetése pedig az egy-egy momentum első látásakor átélt eufória közeli emlékét gyengíti rohamosan.
A berlini Neue Nationalgalerie 2006-ban hatalmas kiállítást szentelt a melankólia fogalmának, fölvonultatva évszázadok-évezredek számtalan remekét. Gergye Krisztián előadása nagyszabású kiállításra és különös szertartásra egyszerre emlékeztet. Kiváló ötletek, emlékezetes pillanatok, szellemes megoldások, egyedi gesztusok sokaságát emeli be színpadára. Az előadás szerkezete azonban saját súlya alatt roppan meg: a rengeteg mondandó, kép létrejött elegye összhatásában nem képes mélyen megragadni a szemlélőt. Maradnak a szilánkok, melyekre jó szívvel emlékszünk, s a felettébb jogos remény, hogy e produkció – lehetségessé váló további előadásai során – képes lesz kiforrni magát. A koreográfus képességeinek, állhatatosságának ismeretében erre bőven van esély.
Melankólia
(Gergye Krisztián Társulata, Trafó – Kortárs Művészetek Háza)
Zenész, énekes, zenei szerkesztő: Philipp György. Zene: rekviemfragmentumok és gyászénekek montázsából álló zenei mű – Mozart, Verdi, Fauré, Brahms, Bach, Purcell, Part, népi Kaddis, Zombola, Jeney, Schnittke, Mahler, De Falla, Josquin. Szereplő bábművész: Tárnok Marica. Jelmez: Béres Móni. Smink, maszk, testfestés: Károlyi Balázs. Hang: Pálinkás Márton. Fény: Fogarasi Zoltán. Dramaturg: Miklós Melánia. Rendező, koreográfus, látványtervező: Gergye Krisztián.
Táncosok: Blaskó Borbála, Gresó Nikoletta, Négyesi Móni, Virág Melinda, Domokos Flóra, Kolozsi Viktória, Bora Gábor, Szabó Gábor, Téri Gáspár, Major László, Károlyi Balázs, Gergye Krisztián.