2016. június-július

TARTALOMJEGYZÉKSZINHAZ_borito_8mmgerinc_2016_junius_julius_final-1

A 2016. június-július szám PDF-ben

Előszó. A valóságban is minden jóra fordul?

FÓKUSZBAN: A SZÍNHÁZ MINT KÖZFELADAT
Ugrai István: A sötétség fénye.
Milyen közfeladatokat végeznek a magyar színházak?
Szilágyi-Gál Mihály: A közszolgálatiság fogalmáról
„Nem vagyunk hatóság”
Szalay-Bobrovniczky Alexandrával Kovács Bálint beszélget
Közéleti és civil
Zubek Adriennel Jászay Tamás beszélget
Hamvay Péter: Zenés/művész/nép/operett színház
A Budapesti Operettszínházról
Szabó István: Sikerre viszik
A vidéki színházak helyzetéről
Török Ákos: Honnan hová?
A vidéki tánctagozatokról / Miskolc, Eger, Kecskemét

INTERJÚ
A semmi ágán kell ülnie a szívemnek
Gáspár Sándorral Tóth Berta beszélget
Nem tudok manipulálni
Szakács Lászlóval Proics Lilla beszélget

VILÁGSZÍNHÁZ
Wolfram Lotz: A színház maga is társadalom
Upor László: A csupasz tér és a megélt idő
Peter Brook mesél
Thomas Irmer: Frank Castorf vad regény-színháza a megrázkódtatások Európájában
A Karamazov testvérek (Volksbühne, Berlin), Švejk (Residenztheater, München)
Králl Csaba: Úristen, táncolok!
Jérome Bel: Gala / Tanzquartier Wien

MITEM
Patrice Pavis: Érti-e az idegen mások előadását?
Hermann Zoltán: Trilógia
Éjjeli menedékhely, Állami Zenés és Drámaszínház, Tbiliszi; Sirály, Théâtre de Vidy, Lausanne; 6, Nemzeti Színház, Budapest
Molnár Zsófia: Valèriana, avagy befogad és kitaszít (ez) a világ
Nevek erdejében – MITEM, Nemzeti Színház
Adorjáni Panna: Szép és hasztalan
Silviu Purcărete és Bocsárdi László rendezése a MITEM-en – Nemzeti Színház

TÁNC ÉS BEAVATÁS
Juhász Dóra: A tánc elbeszélhetetlen könnyűsége?
Táncművészeti beavatás, kortárs előadó-művészeti közönség- és közösségépítés
Berecz Zsuzsa: A felszabadult néző pedagógiája
Táncszínházi nevelési és beavató előadásokról

FÓKUSZBAN: ÜGYNÖK
Szőnyei Tamás: Rongyemberek
A kutató gondolatai a Bihari kapcsán
Deczki Sarolta: Bedobozolva
Bihari – Katona József Színház
Róbert Júlia: Titkaink jelentése
Négy ügynökelőadásról
Fuchs Lívia: Fogaskerekek között
Megfigyelések, beszervezések és beszervezési kísérletek a hatvanas-hetvenes években – három történet

ESSZÉ
K. Horváth Zsolt: David Bowie maszkjai
A glam rock találkozása a színészparadoxonnal
Muntag Vince: Az önértelmezés szövevénye
Mikó Csaba Apátlanok című drámájáról

VISKY / BANU
Georges Banu: Egy könyv, egy felfedezés: Pilinszky János
Visky András: Végre beszél
Újabb megfontolások az autista dramaturgiáról
Molnár Illés: Hang, ami átüt a fényen
avagy Pornó az Ars Sacra Fesztiválon

KÖNYVEK
Schuller Gabriella: A színháztudomány átrendeződő terei
Rendezett tér. P. Müller Péter: A színház/tér meghódítása
P. Müller Péter: Dramaturgia a globális gyakorlatban
Katalin Trencsényi: Dramaturg in the Making
Darida Veronika: Minek nevezzük?
Andeas Kotte: Bevezetés a színháztudományba
Tarján Tamás: Sárkány alszik vele
(M)ilyen gazdagok vagyunk (?) – Sütő András műhelykonferencia

KRITIKA
Urbán Balázs: A mesén túl
Csongor és Tünde – Nemzeti Színház; Kerengők – Átrium Film-Színház
Rádai Andrea: Magyarország Magyarország
A bajnok – Katona József Színház
Miklós Melánia: Küzdelem a Nagyszínpaddal
Don Quijote voltam – Bartók Kamaraszínház és Művészetek Háza, Dunaújváros
Varga Anikó: Ultrák a jógaszőnyegen
Dongó – Trafó Klub
Adorjáni Panna: Könnyű traumajátékok
Várunk. Haza. – Stúdió „K”
Kovács Dezső: Az elnök-vezérigazgató esete a menedzser kisasszonnyal
Makrancos hölgy, avagy a személyiség megzabolázása – Zalaegerszegi Hevesi Sándor Színház
Urbán Balázs: Meghökkentő mesék
Miközben ezt a címet olvassák, mi magukról beszélünk – Trafó
Szemessy Kinga: Barbárok a kapuk előtt – többhangú kritika
Salamon Eszter: Emlékmű 0 – kísértenek a háborúk (1913–2013) – Trafó
Králl Csaba kommentjeivel

GOZZI
Török Tamara: A velenceiek Kínában
Carlo Gozzi dramaturgiája
Csáki Judit: Ez vicc
Turandot – Radnóti Színház

NEM FÉLÜNK (A FARKASTÓL)
Seress Ákos: Martha és a Kinsey-nők
Nem félünk a farkastól
Stuber Andrea: Pia, pia, terápia
Nem félünk a farkastól – Centrál Színház

E számunk szerzői